Övning

Lägger upp en övning som jag brukar göra ibland när jag har riktig idétorka. Den är lätt att fixa, men man kan öva mycket på den och variera hela tiden.



Jag brukar ligga och rulla ett varv eller två på volten över bommarna innan jag sätter ihop hela övning till en så att man får koll på allt och kan testa lite avstånd. Sen börjar jag nere på volt 1. ( man kan börja på tre också, det spelar ingen roll alls) och fortsätter sen till nummer 3. genom att göra ett galoppombyte över 2.

Efter några varv märker jag alltid skillnad på hästen, den blir mjukare och mer uppmärksam på mig i och med att det kommer nya saker hela tiden. Jag tycker att övningen passar bra de dagar man kanske inte har så mycket tid eller som jag brukar ha, idétorka för att det tar inte lång tid att ta fram eller bort bommarna.

Det du hela tiden kan ändra och prova med övningen är antalet galoppsprång mellan bommarna, något varv kan du prova att öka och sen minska, det gör så att hästen blir aktiv och vaken, och koncentrerar sig på dig. Galoppombytet tycker jag hjälper till i lösgörandet.

Det var mitt tips för idag!
/ Sabina

Kommentarer
Postat av: elin

mycket bra övning, den ska jag göra någon dag! :)

2009-07-29 @ 19:08:29
URL: http://elinb.blogg.se/
Postat av: lisan

Tack för tipset, det ska jag testa :)

2009-08-02 @ 13:03:50
URL: http://griseknoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0