Dressyrträning 5 mars

Ja, idag var det som sagt dressyträning. Vi åkte iväg till Kicki och det gick jättebra med lastningen både dit och hem. Det var härligt att träffa Kicki igen!

Själv ridningen gick ungefär som jag väntat. Jag har jättesvårt att komma åt Saga ordentligt, och hon vet hur hon ska göra för att komma undan jobbet. Kicki förklarade lite bättre:
* Saga går inte rakt, hon tvärar hela tiden med bakbenen för att komma undan med att trampa in dem under sig.
* Hon jobbar inte med överlinjen
* Hon viker halsen, istället för att jobba med att ställa nacken så som hon ska göra
* Hon är stel och mycket sitter i bogarna!

Jag måste tänka på att få ner henne i en ärlig form. Nu blir det lätt att hon går och smygtar lite i bettet men hon tar aldrig riktigt stöd på yttertygeln så som jag önskar, och då blir det att jag får gå och "bära" henne för att hon blir så farmtung och inte jobbar med bakbenen. Och det kommer aldrig gå i längden, för att det går inte få ihop en så stor häst till slut. Det jag måste göra är att verkligen ha stöd på yttertygeln, forma henne runt ytterskänkeln och leda lite med inner, men jag får tänka på att inte sitta och dra i den. Det är viktigt att jag heller inte har kvar det ledande tygeltaget för länge utan att jag lättar och känner att jag kan ha kvar henne på yttertygeln i en stadig form, att hon bär sig själv och verkligen jobbar med ryggen och bakbenen. Jag får inte heller glömma att parera upp med ytterskänkeln så att hon inte flyter ut i sidan.

Hon har mycket åsikter och protesterar när det blir för jobbigt. Haha Kicki kallar henne för sura märren!

Vi jobbade mycket med skritten. Hon går mest bara på snabbt och stressigt men nu jobbade vi på att få tillbaka henne i en lugn, bärig skritt där hon verkligen skrittade och jobbade igenom kroppen. Saga är väldigt känslig för vikterna, mycket känsligare än vad jag trodde. Det räcker med att jag rätar upp mig och mest tänker lugnare så går det lugnare.

Det som är lätt hänt också är att jag blir hårdare och stummare i handen ju mer hon hänger i handen, eftersom att jag måste bära upp henne. Om jag lägger in det här i det dagliga arbetet och verkligen jobbar henne kommer det bli skillnad. Jag känner ändå att jag vet hur jag ska jobba och lösa problemen, nu gäller det bara att jag är konsekvent och inte slarvar. Vi ska åka och träna för Kicki en gång i veckan nu och sen när snön försvinner ska jag börja tömköra Saga mer, tror att det kommer bli kanon när vi väl kommit igång :)

Är jättenöjd med henne med tanke på att det var den första dressyträningen på länge.







(Fler filmer kommer)

Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Låter som lite samma problem som jag hade med Tage förut! :P Han var också jättestel i bogarna, då fick jag tipset om att göra jättemånga öppnor/slutor. Korta upp tyglarna lite så är det lättare för dig att ta kontroll över bakdelen och tänka på händerna och Sagas mun :) Det gäller att överlista dem! ;) Tror ni kommer vara suuuuperfina om ett tag, det såg bra ut på filmen redan! :)

2010-03-06 @ 11:16:42
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Amanda

hon ser jättefin ut!:D

2010-03-06 @ 18:39:46
URL: http://amandaspetterssons.blogg.se/
Postat av: caroline

tycker din häst är trevlig...försök att inte bredda dina händer så mycket och det ser ut som att du behöver använda mer ben:)

2010-03-06 @ 21:30:01
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Wixen

Haha, vad kul! Det är jag som rider i bakgrunden :)

2010-03-06 @ 23:55:36
URL: http://wixen.tk
Postat av: Jossan :)

Åh hon är så fin :D

2010-03-09 @ 17:52:15
URL: http://theprettyoptimist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0