Stopp för vikthets

Jag är så trött på all denna vikthets och alla ideal runt omkring oss! Man kommer i kontakt med dessa diskussioner varje dag och jag tycker personligen det är hemskt med denna press som härjar kring tjejer när det handlar om till exempel vikten.

Jag har absolut inget emot folk som tränar för att gå ner i vikt, förutom när det blir ett ohälsosamt beroende så att man till slut bryter ner sin kropp istället för att ta hand om den. Det gör mig förtivlad. Syftet med min träning är endast för att bli starkare (bygga musklelmassa och göra kroppen starkare) och för att det är avkopplande för mig att träna. Jag tränar aldrig med tanken "Nu måste jag springa i en timme för att gå ner i vikt eller för att bli av med x antal kalorier". Aldrig!

Är jag ensam med att ha dom här åsikterna? Jag anser att vi måste sluta vara så beroende av vad folk runtomkring oss har för kroppar, sluta skapa ideal om att man måste vara smal för att vara snygg eller att det är förbjudet att äta vissa saker för få en kropp som mår bra. Alla är även medvetna om att man kan vara naturligt smal och att man kanske har svårt att gå upp i vikt, på samma sätt som man kan vara lite större och ha svårt att gå ner i vikt. Men istället för att skapa komplex och försöka göra om sig själv för att likna någon annan ska man vara stolt över den kropp man har och ta hand om den på ett sunt och förnuftigt sätt.

När jag såg Bellas inlägg blev jag så lycklig! Äntligen! Någon som faktiskt inte bryr sig om vad omvärlden säger om ens kropp, hon är stolt över den hon är och hon tar hand om sin kropp på ett bra sätt.

Jag älskar min kropp vare sig jag går upp eller ner fem kilo. Jag tror ändå på att man aldrig kommer kunna älska sin kropp ärligt förens man själv stänger av omvärldens åsikter och tankar, oavsett om man når sin drömvikt eller inte. Man måste tycka om och acceptera sig själv, och skita i vad andra tycker och tänker om sin kropp. För dom har absolut inget med den att göra, den tillhör endast dig!

Att läsa om andras tips kring träning är otroligt motiverande tycker jag, och jag älskar att dela med mig av min egna träning men jag vill ha sagt att det jag lägger upp här är inte i syfte för att gå varken upp eller ner i vikt, skapa något slags mantra att "det här måste man äta för att ta hand om sin kropp" och jag kommer inte lägga ut övningar i syfte för att andra ska kunna träna sig till något slags ideal. Ideal, "så här ska det vara" och att "passa in" är det sista jag vill föra fram som budskap med min blogg. Jag vill endast att folk ska få tips och kanske motivation för att hitta något som gör att dom mår bra, både psykiskt och fysiskt.
Det ligger inte i antalet kilon, det ligger faktiskt hos värderingen av dig själv.


Kommentarer
Postat av: Mikaela - RYTTARDUON

Stort tummen upp för inlägget, grymt bra skrivet. Håller med till punkt och pricka, har själv haft svårt att acceptera min kropp men har kommit till det läget att jag faktiskt gör det. Dock ska träningen trappas upp igen, dock inte för vikten skull utan för konditionen skull. Underlättar vid ridningen, och dessutom känner man sig alltid piggare med regelbunden träning! :)

2011-12-20 @ 10:46:21
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Lina - Jultävling & nyårstävling i bloggen!

Jag började träna mer i somras när det var ljust tillräckligt länge om dagarna för löpning på morognen och ridning av tre hästar på kvällen efter jobb. Jag mådde bättre då, fick en bättre struktur i vardagen och kunde hantera stressen på ett bättre sätt. anledningen tillatt jag började träna var inte att gå ned i vikt, utan snarare att få en fastare kropp och mer muskelmassa!

2011-12-21 @ 12:02:59
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Bra inlägg! :D

2011-12-21 @ 16:26:30
URL: http://jossanamigo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0