Nytt hälsoprojekt

I och med det nya året drog jag igång ett nytt projekt- i syfte att bli starkare och må bättre.

För några år sen hade simningen den största platsen i mitt liv. Jag simmade i över tio år och hade en kondition som jag vet inte vad. På grund av min lungkapacitet har jag alltid fått simma med barn i högre ålder och jag bodde i stort sett i vattnet förut.

Har nästan den största storleken på lungorna man kan ha och tydligen en ofattbar förmåga att ta upp syre, vet dock inte riktigt hur det kan gå ihop med min svåra astma. Min läkare sa att om han visade mina lungresultat för en elitidrottare skulle denna bli grön av avund. Å andra sidan skulle han nog ändå backa när han fick reda på att jag har jättesvår astma som drar ner min förmåga att använda lungorna (mina luftrör är svullna hela tiden och jag har svårt att andas, det piper och gör ont när jag tar andetag).

Eftersom hela min kropp bara är skit i stort sett (det är sönder lite var som helst) och jag går runt och spänner mig och stressar hela tiden har jag nu valt att börja simma en gång i veckan för att både slappna av och träna- på samma gång! Har även det som projekt för CAS i skolan och jag tror det kommer bli toppen. Har än sålänge varit iväg två gånger men har redan märkt skillnad.


Bildkälla

Är mjukare i kroppen någon/några dagar efter, sen kommer tyvärr spänningarna tillbaka men jag tror att ju längre tid det går, ju mindre spänningar kommer jag ha kvar. Sen har jag även märkt att benen blivit starkare och det är ju självklart något som kommer byggas upp hela tiden.

Detta kommer blir en kompletering för att öka min träning som ryttare tillsammans med fysträningen och löpningen som jag annars pysslar med.
Målet är att fortsätta hela terminen, minst en gång i veckan.

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh simma är nog väldigt bra!

2012-01-12 @ 17:02:11
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: dagmatten från Götet

det låter som en bra ide tycker jag!

2012-01-13 @ 11:47:00
URL: http://www.tendea.se
Postat av: IDA

Jag joggade väldigt mycket förut, men alldeles för ofta på dåligt underlag med dåliga skor. Därför köpte jag simkort förra året, nästan omöjligt att skada sig i simning! skönt är det och man tränar igenom hela kroppen :D

2012-01-21 @ 00:10:15
URL: http://idrus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0