Nackdelar och Fördelar

Idag är en sån dag då jag undrar varför jag ens gav mig in i allt, för att det känns helt hopplöst. Hur kunde jag välja IB och tro att jag skulle klara av det, ta hand om Saga, jobba i butik för att betala själv och samtidigt vara någorlunda normal socialt? Det låter omöjligt, det kanske till och med är omöjligt. Jag hör ju själv hur det låter, och när jag kollar tillbaka på tiden under de tre senaste åren förstår jag inte vart jag hittade viljan.

Jag sitter just nu med Business and Management boken framför mig och undrar hur i helvete jag ska klara av det här. IB är en sjuk utbildning, för den kräver mer av en student än vad som finns att ta ifrån. Man måste hela tiden skapa sig ny energi samtidigt som man ska levera toppresultat. Det gör verkligen ont i mig just nu vid tanken på skolan, vilket bara gör mig ännu mer ledsen för att jag älskar egentligen mina studier och värderar möjligheten till så mycket kunskap otroligt högt. Men förtillfället är det verkligen inte kul, jag gissar på att jag har ett ordentligt "IB-breakdown moment" just nu vilket inte är så konstigt då det bara är lite mer än 2 veckor kvar till mina Final Exams börjar.

Jag har alltid jobbat ur underläge, gått från ingenting till att skapa massor och det har gett både fördelar och nackdelar. Jag har aldrig fått något utan att behöva offra något annat och jag har ofta behövt ta imot skit för att ta mig dit jag är idag. Det har skapat massor med fördelar och möjligheter som jag idag är otroligt tacksam över och som jag verkligen är glad över, men samtidigt skapar det en nackdel i form av viljan till att hela tiden prestera. Jag vet hur det känns att gå från ingenting, att stå där utan ett skit och sedan jobba och till slut få ett resultat som alla andra häpnar över eller drömmer om. Det har skapat en slags del av mig som hatar att ge upp, som inte kan ge upp och som aldrig tillåter mig själv att säga det är omöjligt, det går inte. För att jag vet att det egentligen ÄR möjligt, att jag kan göra det om jag bara vill. Och den delen gör mig så förbaskat irriterad och stolt samtidigt, för att utan den skulle många av mina problem i regel försvinna. Men jag ger mig alltid, alltid tusan på att det GÅR, att jag KAN och att jag SKA trots att jag ibland borde backa och säga att det är okej, jag behöver inte göra det omöjliga den här gången också.

Jag vill klara IB. Jag känner att jag måste klara det. Inte bara för min framtida utbildning utan också för min egen del. Om jag klarar IB har jag även klarat mitt egna, ultimata test över hur mycket jag kan pressa mig under en längre period. Om jag klarar IB ska jag visa er vilken resa jag har gjort under dessa tre år, jag ska visa hur upp och ner mitt liv har varit fast jag hela tiden har visat upp mitt fighting-face för alla. Jag ska vara ärlig, och ska visa alla detaljer och inte lämna något utanför.

Det här kan vara det mest personliga jag skrivit här, men jag känner mig så lågt nere just nu. Hade jag inte haft Saga, mina böcker, mina texter och litteratur eller träningen hade jag gått under för flera veckor sen. Jag har även en lärare i skolan som är helt fantastisk och som hjälper mig något otroligt mycket, och hennes stöd gör det lättare. Min svenska lärare ni vet? Hon ger mig så mycket bra självförtroende att jag alltid känner mig som superwoman efter en pratstund med henne. Hon är bäst!


Kommentarer
Postat av: Ella

Jag känner inte dig, men jag följer din blogg. Och jag måste bara säga att du är helt jävla otrolig. Läser själv sista året på IB och det är inte alltid plugghumöret ligger på topp, men snart är vi där! Det är bara en fråga om tid tills allt faller på plats. Kämpa på, du är guld.

2012-04-13 @ 09:53:05
Postat av: Elin

Hej! Jag kände att jag var tvungen att skriva en kommentar. Jag har läst din blogg ett bra tag nu men är sådär tråkig och kommenterar inte så ofta. Många, många gånger har jag läst din blogg och fyllts med beundran och tänkt "vilken otrolig människa som orkar med allt!" Jag vet att jag inte känner dig personligen, men jag VET att du kommer fixa allt som du tar på dig. Ville väl bara säga att jag, och säkert många andra läsare med mig, håller tummarna och hejar på dig, oavsett vad du väljer att göra. Kom ihåg att ta hand om dig själv på vägen bara. Stor kram!

2012-04-14 @ 14:06:00
Postat av: Sabina svarar

Ella: Tack så jättemycket för din kommentar, gav mig verkligen massor av motivation för att du har ju rätt, snart är vi verkligen där!! Tack igen, du är minst lika mycket guld för du hjälpte mig nyss tillbaka upp på fötterna!

2012-04-18 @ 21:47:41
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Sabina svarar

Elin: TACK för din kommentar och dina fina ord, du anar inte hur glad och peppad jag blev av att läsa! Jag har fått massor av motivation igen tack vare all fin respons runt omkring mig så nu ska jag verkligen klara det här. Igen, tusen tack, jag behövde din kommentar! Kram

2012-04-18 @ 21:49:42
URL: http://ronda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0