Bloggar att lära ifrån

Jag älskar att läsa personliga och ingående bloggar. Jag har ett antal hästbloggar som jag tycker är riktigt bra och som jag följer dagligen, men två av dessa sticker ut på ett visst sätt från dom andra. Dessa två bloggar är de enda som jag faktiskt lär mig något från, riktig lärdom som jag tar med mig in i stallet, upp på hästryggen och med mig på träningarna. Alla bloggar är bra och innehåller intressanta och idéfyllda inlägg, men på just dessa två bloggar kan man lära sig så himla mycket om ridning och hästhållning!


Den första är Matilda Holmström som är en dressyrryttare, lika gammal som mig och som har två hästar, Warum Ich och Marrón. Hon tävlar, för mig, på en väldigt hög nivå i dressyr och ligger bland de bästa i landet på YR-listan. Jag tänker inte ge en jättedetaljerad beskrivning över själva bloggen och Matilda, men kan lite snabbt skriva att hon skriver om sitt stalliv, alla tävlingar och träningar med hennes hästar, tips, idéer, ridning, sånt som rör hästens skötsel etc.


Bild lånad från matildaholmstrom.se

Anledningen till varför jag tycker Matildas blogg är så bra är för att hon skriver väldigt skickligt och detaljrikt om allt från skötseln kring hennes hästar och ridpassen. Jag lär mig mycket som jag kan ta med mig till skötseln av Saga, men också vissa övningar och idéer till ridningen. Trots att jag egentligen är mer inriktad mot hoppning känner jag att det finns så mycket bra kunskap att hämta från Matildas blogg kring hela upplägget runt hästens skötsel, träning, utveckling och framtida plan. Matildas noggrannhet och exakta plan kring hennes hästar smittar av sig på mig och det ger mig massor av inspiration och motivation till hela stallivet, vilket enligt mig är fantastiskt att kunna hämta från en enda blogg!


Bild lånad från matildaholmstrom.se

Matildas blogg hittar ni HÄR och den är verkligen värd att följa!




Nästa bloggare är Kristina Warg som också är lika gammal som mig som tävlar i hoppning upp till 150 med sina hästar. Hon har ett flertal hästar som hon tävlar med samtidigt som hon går sista året på Naturlinjen på gymnasiet. Precis som Matilda har Kristina en fantastisk passion och ork för sina hästar, tävlandet och hästlivet som är riktigt rolig att följa. Kristina är extremt duktig och från hennes blogg plockar jag mycket tips som jag använder mig av i både markarbetet och hoppning med Saga. Hon har en väldigt sund och bra hästsyn och hästhållning och hennes detaljrika texter om både träningspassen och tävlingsrundorna med sina hästar ger kunskap att hämta för vilken person som helst som läser bloggen.


Bild lånad från kristinawarg.se

Kristina är dessutom ödmjuk och håller en väldigt positiv ton i sina texter vilket gör det lättare att hitta inspiration från. Även hennes upplägg för sina hästar är intressant att följa och lärorikt eftersom hon har flera olika hästar, och därför kan man alltid hitta några likheter mellan sin egen häst och någon av hennes hästar.


Bild lånad från kristinawarg.se

Kristinas blogg hittar ni HÄR och är även den värd att följa!

Så här är två tips om ni letar efter bloggar där ni vill hitta kunskap som man kan ta med sig utanför datorn och in i stallet, och samtidigt läsa om två ödmjuka och seriösa ryttare.

Kommentarer
Postat av: Kristina Warg

Tack så mycket!:)

2012-04-10 @ 00:05:46
URL: http://kristinawarg.se
Postat av: M_N Melinda

Jag håller med! Det är bra, inspirerande bloggar man vill läsa

2012-04-10 @ 15:00:43
URL: http://munderstreckn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0