Att köpa sig en färdig häst

Påvägen hem från stallet idag pratade jag och mamma om det här med att köpa sig en "färdig" häst för kanske en lite större summa pengar. Vi hade väldigt olika åsikter när det kom till vad man egentligen har för mål med sin ridning.

För mig är resonemanget egentligen rätt så självklart. Jag anser att köper man sig en häst för låt säga över 150 000:-, förutsatt nu att det är en välriden häst som har någorlunda meriter och vana på en speciell nivå inom den grenen man satsar, så har man också mycket lättare att "lyckas" än om man köper en mindre utbildad, kanske lite svårriden häst. Och det är ju inget fel med det, men man måste ju vara beredd på att det kommer ta mycket längre tid!



Köper du en häst som du i princip kan åka ut och tävla med några veckor senare och som är så att säga säker på sin sak gör det automatiskt enklare att klättra i klasserna, tror jag. Om hästen har rutin lär du dig oftast otroligt mycket och du blir själv säkrare som ryttare.

Jag kan ta mig och Saga som ett exempel på motsattsen till det här. Det har tagit cirka ett och ett halvt år för oss att komma dit vi är idag, och först nu har jag verkligen börjat rida henne på riktigt. Nu känns det ju dock som att vi utvecklas varje dag, men man kan ju inte påstå att det har gått fort. Det har varit OTROLIGT mycket slit och jag har varit nära att ge upp många gånger, självklart är jag glad att jag fortsatte för att jag utvecklas ju väldigt mycket- men på ett annat sätt än om jag haft en så att säga färdig häst från början. Jag tror helt klart att jag hade varit mer motiverad till att tävla och hela tiden utvecklas tävlingsmässigt om jag haft en häst som hjälpt mig att ta mig upp i klasserna från början, och självklart skulle jag ha helt andra mål än dem jag har idag. Mitt mål med Saga just nu är inte tävlingsmässigt eftersom jag vill ju kunna rida henne ordentligt innan vi verkligen satsar.



Å andra sidan, det är ju absolut inga fel att för tillfället inte ha tävlingsambitioner. För ett år sen var jag kanske ledsen och fundersam över det, men idag är jag helt ärlig när jag säger att jag inte bryr mig. Det är inte längre mitt mål, och nu pratar jag om en tidsplan på kanske 3-4 månader framåt, att klättra så fort som möjligt med Saga utan mitt mål är att det ska funka. För att jag är övertygad att när jag och Saga väl är så pass samspelta som ekipage kommer resultaten och framgångarna att komma, men det kommer ta sin tid och det är helt okej.



Jag kommer nog vara mer nöjd den dagen vi lyckats med något på tävlingsbanorna för att jag kommer veta hur mycket jobb som verkligen ligger bakom den framgången, och att jag inte gav upp och att mycket är mitt egna slit. Och jag vet att för mig är sånt viktigt, mer viktigt än resultat. Jag kommer vara så stolt över oss, och det gör det värt att ha gett oss så mycket tid istället för att köpt mig en klar häst.


Men detta är helt individuellt. Självklart förstår jag att om man rider på elitnivå har man varken tid eller ork att sitta och kämpa med en häst i år för att sedan kunna åka ut och tävla, det funkar ju aldrig i längden! Då måste man ju ha en häst med mycket mer erfarenhet och mer välriden från början. Och om några år kanske jag också känner så, vilket jag tror. Då tror jag att det kommer vara rätt så skönt att kunna köpa en häst och dra igång på en gång för att då har jag ju redan gått igenom hela den här processen med två hästar (Ronda och Saga).

Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare =)

Bra skrivet! jag håller med dig :)

2011-03-09 @ 07:02:27
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Josäfin :>

Intressant inlägg :)

2011-03-09 @ 08:04:38
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ett flätat pannband från Hannas Häst & Foto!

Skulle aldrig få för mig att köpa en färdig häst. Jag vill ha något som man verkligen kan utveckla själv. När de inte går utveckla mycket mer byter jag gärna

2011-03-09 @ 08:31:53
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Angelina

Det är ju mycket roligare att arbeta från "början" med en häst och sen kunna se tillbaka och vara stolt över att man själv formade den hästen. :D Men jag förstår att vissa kanske vill ut på banan och därför köper en häst som går att tävla med direkt. Jag själv köpte en häst som i princip inte var utbildad alls, för annat än galopp, bara för att få en rejäl utmaning och en bästa kompis! Det kommer ta låååååååång tid, men det vet jag och jag är beredd på det. :) Det är mycke roligare när allt inte är en dans på rosor. :P

2011-03-09 @ 23:24:44
URL: http://inchlaggan.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Tänker som du, mitt mål nu är att utvecklas med hästen men det har inte så mycket med tävling att göra. Det var det först, men sedan insåg jag att min häst inte var färdig som jag trodde när jag köpte henne - bara att tänka om. Det är lite skönt att rida stor häst nu för man har ingen åldersgräns direkt som "stressar" som på ponny, det gör ju inget om man får vänta något år eller två.

2011-03-10 @ 10:36:50
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror precis som du säger att man utvecklas oavsett om man köper en färdig häst eller en ofärdig men på olika sätt :) Det idealiska är ju egentligen att ha både och, en färdig som man kan ut och tävla på direkt, som kan hjälpa en att få rutin och så en som man själv behöver hjälpa mer . Självklart kan ju inte alla ha flera hästar men det är ett koncept jag tror funkar allra bäst :)

2011-03-10 @ 14:53:14
URL: http://brusella.blogg.se/
Postat av: nicole

utrustning säljes, eskadron, veredus, JW osv!

http://nicolehartwig.blogg.se/2011/march/bloppis.html#comment

2011-03-10 @ 17:37:15
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: vickan

det finns mycket åsikter om det där. jag förstår inte varför man inte skulle kunna köpa en färdig häst för mindre än 150000. köper man en äldre häst så är det ju inga problem alls. sen beror det ju på vad man menar med att klättra i klasserna. jag har haft min häst i ett år och den är nu 7år och hade inte tävlat alls innan och är bara 160cm. ingen välkänd stam. det var min första egna häst och innan hade jag ridit en c-ponny 3 dagar i veckan och tävlat lite lokalt. efter en månad startade vi 1m och ska debutera 130 nu i mars. hon kostade 70000. tro inte att jag är rutinerad eller speciellt bra på att rida nu för det stämmer inte. jag tror att man lätt kan hitta såna hästar. har lärt mig otroligt mycket på henne men man lär sig nog minst lika mycket på en svårare häst fast på ett annat sätt. mitt mål är att tävla så jag skulle inte köpa en häst som jag inte skulle kunna tävla inom rel. kort tid. du har ju inte bara köpt en ung grön häst utan också en stor tyngre vilket ju också blir svårare. du kommer vara stolt den dagen allt släpper :D kämpa på, du är otroligt duktig :)

2011-03-10 @ 17:55:42
Postat av: Malin

Inte alls någon kritik, men har inte du på sätt och vis köpt en färdig häst? Den hade väl gått felfria 1,20 som 5 åring när du köpte den?

2011-03-11 @ 22:01:45
Postat av: Jennifer

Jag tycker att det beror helt och hållet på vem som köper den här hästen över 150.000 kr. En rutinerad och duktig ryttare kan ju ta fram vilken häst som helst till dens maxkapacitet, där spelar ju priset på hästen ingen roll.

Om en orutinerad ryttare köper en häst för, ja låt säga 150.000 kr eller mer, så är det ju mer troligt att det inte kommer att gå bra och att hästen kommer sjunka i värde, då hästar med riktig kapacitet oftast är mycket svårare.

Så den ryttare som tar sig vatten över huvudet och köper en "elithäst" när man själv inte är på den nivån och inte kan matcha hästen, så lär det väl inte gå så bra :)

2011-03-16 @ 11:43:34
URL: http://jennifersriddagbok.blogg.se/
Postat av: josephine - Tävla om länkning på bloggen!

Är Ronda den bruna ponnyn ? :)

2011-03-16 @ 21:58:20
URL: http://josephinetjernlund.blogg.se/
Postat av: Anne

Tror inte att alla köper en "färdig häst" för att klättra i klasserna. Har du ingen lust eller kunskap att i princip rida in din häst själv så är ju det upp till en själv. 90% av alla som köper en häst är ju människor som faktiskt köper en färdig häst.

Självklart tar alla hästar mycket jobb och slit, och man kan inte tro att man kan hoppa upp på en, vad jag antar du kallar, färdig häst och tro att allt ska funka och man inte måste lägga ner något jobb på hästen.



Och även om man är på elitnivå (såg du nämnde det) så tar man fortfarande fram egna hästar. Så att säga att en elitryttare inte har någon ork att jobba med en häst i flera år innan de ens kan komma i närheten av en tävlingsbana är helt fel. Det är inte många procent av alla elitryttare som inte tar fram egna hästar. Det är nästan tvärt emot det du säger, elitryttare har kanske 1-3 topphästar, och sen kanske de har ett 10-20 tal unghästar eller mindre utbildade hästar i stallet som de jobbar med och tar fram helt själva.

Men vad jag Tror att du menade i inlägget är att du är lite bitter över att det tagit så lång tid med din egen häst (vilket är förståeligt) och sedan kritik till människor som köper en rutinerad häst i tron att de slipper göra något eget jobb. Men det är stor skillnad mellan att köpa sig upp i klasserna och att lägga ner tid och jobb på en häst, så som du skriver i ditt inlägg.

2011-04-02 @ 01:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0