Konditions-vecka

Några övningar/ridsätt jag brukar använda mig av när jag vill bygga upp Sagas kondition:

- Intervallträning. Att intervallträna tror jag alla vet är ett bra sätt att bygga upp konditionen. Välj vad du vill träna på, jag brukar köra korta episoder där vi ska rida i ett visst tempo, oftast lite snabbare eller långsammare än arbetsgalopp, där jag pressar henne lite extra under en viss tid. Detta kräver att du har något att ta tid med. Här är det viktigt att man försöker hålla sig till en viss tid varje gång så jämt som möjligt så att du får ut något från det. Det som är roligt med intervallträning är att man kan känna skillnaden och utvecklingen hos hästen tydligt- när den blir starkare kommer ridningen under dem där minutrarna kännas mycket lättare än hur den var när ni startade för att hästen har blivit starkare och orkar mer. Då får du bygga på det!

- Långa skrittpass. Många glömmer eller vet inte om det, men att ta långa skrittpass på ungefär 1h på olika underlag och långa tyglar är riktigt muskelbyggande. Det bygger upp både hästens styrka och kondtion och är ett bra sätt att träna upp hästens senor och ligament för att bli mer hållbara. Jag brukar försöka lägga in ett pass i veckan när vi skrittar i cirka en timme på både asfalt, grusväg och skogsväg om det finns möjlighet. Du förbättrar även hästens gång, det vill säga hästens skritt. Jag gjorde det här väldigt mycket med Ronda då hon hade en kort och inte speciellt mjuk skritt men efter att ha skrittat på lång tygel i cirka två-tre månader vilade hon på steget, tog långa och stadiga steg med schvung i och hon blev harmonisk i skritten.

- Långa galoppass. Hitta ett område som du vet det finns utrymme för att galoppera en längre tid. Jag har ett stugområde där det går långa grusvägar i cirklar, kvadrater och rakt fram vilket gör att jag kan variera mycket. Jag brukar t.ex på den kvadratiska rundan rulla på 3-4 varv åt varje håll i en jämn galopp där hon inte ska rusa på utan helst jobba lite lägre och i en normal galopp. Det är jättenyttig träning! Pusta några minuter innan du byter varv, viktigt att man kommer ihåg att lägga in pauser när man tränar kondition (gäller även övriga grupper) så att musklerna får en chans att återhämta sig, det räcker med 3-4 minuter. Sen byter du varv och gör samma sak åt det hållet. När du börjar konditionsträna är det precis som vid styrka, att du inte kör för hårt från början och inte bygger på för snabbt så att hästen blir överansträngd.

Lite tips att tänka på eller för att komma igång:

- Pressa inte hästen för hårt. Det tar tid att bygga upp konditionen både för människor och hästar och om man pressar för hårt kommer hästen att tröttna men i värsta fall blir överansträngd.

- Viktigt med bra underlag. När du konditionstränar är det jättevitkigt att det är bra underlag eftersom att du ska galoppera under en relativit lång tid. En hårt packad grusväg t.ex. är inte att rekommendera! Vanliga grusävgar som är mjuka (inte för tunga), ängar och fält (kolla bara så att du har tillstånd att rida på bondens mark), snötäckta vägar och skogsvägar som inte är för stumma ger bra inbjudan för hästen att våga ta i och jobba. Är det halt eller för hårt finns det risk att hästen går och spänner sig istället.

- Kondition är alltid något man kan jobba på. En häst (eller människa) kan få en "färdig" kondition, den kan alltid förbättras coh finslipas. Det är viktigt att man kommer ihåg att fortsätta jobba med hästens kondition för att hästen ska orka. Oftast tycker dem också att det är väldigt kul!

- Bli inte arg om det inte blir perfekt från början. Om du precis börjat jobba ordentligt med din hästs kondition och t.ex. börjat kräva att den ska jobba i form samtidigt som du galopperar längre sträckor måste du vara beredd på att den kommer tycka det är skitjobbigt och därför kanske bråka eller protestera. Minska på tiden och fokusera och hellre på att den går jämt, lugnt och rätt några meter, sakta av för att pausa och sen fortsätta och nöj dig med det, istället för att bara bråka vidare och försöka tvinga den. Motarbete inte hästen utan ge den schyssta förutsättningar att jobba utifrån.

Såhär kommer vår vecka se ut:

Måndag: Längre konditionspass på kvadratformad grus/snöslinga.

Tisdag: Ett längre skrittpass i blandad terräng.

Onsdag: Konditionspass i snön.

Torsdag: Vila.

Fredag: Ett längre skrittpass i blandad terräng.

Lördag: Längre konditionspass på kvadratformad grus/snöslinga.

Söndag: Eventuellt markarbets/hoppträning för Caroline.

Kommer bli en riktigt rolig vecka!


Kommentarer
Postat av: Katrinne

Bra träningstips, tack! Håller med om att många glömmer bort skritten, den är viktig! Jag brukar gå ut långpromenader med min häst. Då får både han och jag motion. Hans rygg belastas inte och vi kan gå på olika underlag. Jag får dessutom bra motion jag med! Man får en väldigt bra kontakt med sin häst då man är ute och promenerar och motionerar ihop! Rekommenderas! :)

2011-01-04 @ 18:52:02
URL: http://ryttare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0