Hoppträning 8 September

Igår var vi och tränade för Cathrine och det blev blandat resultat. Ibörjan gick hon superfint, vi red mycket tempoväxlingar, öppna/sluta och övergångar i både trav och galopp. Hon var riktigt fin där, jag var speciellt nöjdast med halvhalterna och tempoväxlingarna i galoppen.

Sen när vi började hoppa kändes det som det gjort tidigare direkt- hon vek bara in nosen så fort jag tog i understa tygeln och red jag bara på den översta drog hon iväg. Så efter att vi kommit fel flera gånger och jag inte alls visste vad jag skulle göra började jag rida så som jag ska, och då gick det äntligen så bra som sist!
Jag har kommit på hur jag ska göra nu- tyglarna måste verkligen vara riktigt korta och det är viktigt att även fast jag har kort tygel och en aningen kort galopp att hon har tryck i galoppen och inte tappar bakbena. Såfort jag kortade tyglarna så mycket som på sista träningen gick det jättebra, hon hade huvudet i vad Cathrine kallade för tävlingsformen och det blev inte det här att vi kommer mot hindret och jag får inte upp huvudet utan vi kom mot det och jag kunde se avståndet.

Cathrine gav mig några tips till på söndag och vi gick igenom hur jag skulle rida fram och sen hur jag skulle göra på banan. Hon tyckte även att jag skulle byta till ett hårt gummibett, nu har jag ett mjukt, för att på mjuka blir det att hästarna gärna bli lite låga och med Saga som är så stor och tung blir det ju dubbel effekt ungefär. Jag skulle få låna ett av henne och prova då ett nytt ligger på ungefär 1000:- och hon tyckte att det var bättre att jag provade först så att jag inte köpte i onödan. Otroligt snällt av henne!

Nuvarande bettet. Bild lånad från Google

Jag tycker så himla mycket om att träna för henne, hon är verkligen jättebra och att hon lägger ner extra tankar och tid på att hjälpa en utanför träningen betyder otroligt mycket. Är jätteglad att jag började träna för henne!



Kommentarer
Postat av: Lina

jag har också svårt för att verkligen hålla tyglarna korta. ofta glider de ut efterhand. brukar dock försöka rida med lite högre (stilla) händer också, då får man upp dem lite mer automatiskt!

2010-09-09 @ 17:35:04
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: REB ♥

hej , hur är de med dej :D ?

2010-09-10 @ 14:13:56
URL: http://rebeckalinneabbexollila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0