Svar:

Mitt liv är upp och ner just nu ska ni veta.

Som ni vet går jag ett program som heter IB och som är väldigt krävande. Nu när första året är avklarat har jag och min mamma kommit fram till att jag inte kommer klara av både häst och skola nästa år då tempot i skolan kommer öka till minst dubbel så mycket. Eftersom att jag har både häst, skola och jobb gör det att jag inte kommer hinna lägga ner så mycket tid på skolan som det krävs.


Hade jag inte haft jobbet hade jag klarat det, men om jag inte jobbar kommer vi inte att ha råd att ha Saga. Jag är liksom beroende av pengarna från jobbet för att kunna betala allt till Saga, för att min mamma har inte råd. Så skulle jag sluta jobbet skulle jag hinna med både skola och häst, men det skulle ändå inte vara möjligt för att då kan jag inte ha kvar Saga.


Jag har två alternativ och det är att antingen att byta skola för att hinna med jobb och häst utan att det påverkar skola, eller att alternativ låna ut Saga på foder i två år och studera klart IB. Jag tror inte att ni förstår hur ledsen jag är juts nu eller hur dåligt jag mår eftersom att jag måste bestäma mig så fort som möjligt. Jag hatar att allt ska påverkas av pengar hela tiden och blir väldigt ledsen eftersom att jag anstränger mig så himla mycket med ALLT hela tiden men så blir det ändå såhär, och då känns det såklart som att jag inte gjort tillräckligt eller som att jag är dålig.


Jag vet att det är risk att det här låter hemskt eller på fel sätt men ni som inte behöver tänka på er ekonomi för att ni får allt betalat eller har tid att jobba hur mycket ni vill ska vara riktigt glada. Även om man säger att pengar inte har stor betydelse så har dem det, speciellt inom ridsporten. Och jag blir jättearg för att jag tycker att jag verkligen gör allt och mitt yttersta när det gäller allt och så måste jag ändå påverkas såhär. Låter väldigt barnsligt kanske vissa av er tycker men ni vet inte hur det känns att ha så mycket ansvar som jag har hela tiden.

Jag älskar Saga. Jag kan inte beskriva för er hur det känns när jag är med henne, men hon är anledningen till varför jag alltid orkar göra allt jag gör. Jag vet att jag inte kommer må bra utan henne vilket gör mig frusterad när jag måste göra ett sånt här stort val. Hon är verkligen allt för mig och jag gör exakt vad som helst för henne.

Mitt sommarlov blev plötsligt inte roligt längre, som det mesta i mitt liv känns just nu. Jag kommer att fortsätta blogga som vanligt tills jag vet hur allt blir, och jag kommer försöka uppdatera er om vad som händer kring allt det här så mycket jag kan. Jag hoppas verkligen att jag kan hitta en lösning men som det ser ut i dagsläget är det väldigt svart.

TACK alla för era fina kommentarer! Det värmer så jäkla mycket ska ni veta.


Kommentarer
Postat av: Karin

Funkar det med medryttare och Saga får vara kvar hos dig? Jag kan tänka mej att det finns ryttare som är beredda att betala ordentligt för det.

Skolan du går får inte ta musten ur dej helt. Vad har du tänkt efter den?

2010-06-22 @ 14:20:41
Postat av: FRIDA ELMLUND - en hästmänniskas vardag

Jag hoppas verkligen det löser sig för sig.

Att betala allt till sin häst är inte lätt, och även om jag inte betalar allt helt själv så är det tufft ibland.

Jag hoppas verkligen inte du lyssnar på vad andra säger att du ska göra, för det ska kännas rätt för dig. Gör du det som folk förväntar sig utav dig är risken bara att det känns ännu värre med tiden och att man lever för någon annan. Gör det som känns bäst för dig. :)

2010-06-22 @ 14:31:36
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Moa

Fy vad tråkigt.. :-/ Vill du ha kvar hästen och ha tid för att jobba kan jag tipsa dig om mitt gymnasium, www.korr.se. Helt fantastiskt, jag har hur mycket tid som helst över. Är du inte beroende av klasskompisar och har god självdisciplin är detta underbart!



Kram!

2010-06-22 @ 14:31:42
URL: http://moastraning.blogg.se/
Postat av: Annie

Ush vad hemskt! Jag kan bara föreställa mig hur svårt det måste vara för dig. Hästen är ju precis som du säger en lyckokälla i ens liv, medan skolan är grunden för ens framtid.

Läser själv Naturvetenskap vilket också innebär mycket plugg hit och dit. Men som tur är har jag en syster som kan rycka in när jag får det tufft.

Vet inte hur jag hade gjort utan henne.



Hoppas att allt löser sig för dig! Det är en superbra blogg som du har och du verkar så driven och engagerad i allt du gör. Känns inte rättvist att du ska få "lida" såhär..

Styrkekramar /annie

2010-06-22 @ 15:18:58
URL: http://blaces.wordpress.com
Postat av: caroline

Oj vad jobbigt lider med dig:( min tillvaro är väl inte heller på topp mitt liv har också förändrats radikalt det senaste året.

Det finns ingen chans att du kan ha en medryttare som betalar eller det kanske du redan har?

Du kan inte hyra ut henne till en ridskola bara någgra ggr i veckan? Svårt att komma på en bra lösning...

2010-06-22 @ 16:36:56
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Natalie - Juniorryttare

Huga då :(

vad äre för skola du söker i såfall? Tänkte på om du ska byta.. om du vill gå hästskolan osv.. eller något ,

Kramar!

2010-06-22 @ 16:46:48
URL: http://ostmannatalie.blogg.se/
Postat av: nicole hartwig - hästblogg

nej vad tråkigt! :( men har du inte tänkt på att ha medryttare som betalar en viss del av stallhyra ex?

2010-06-22 @ 17:31:57
URL: http://nicolehartwig.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn stövelväska ifrån Kingsland

Usch så jobbigt! Var i samma sits som du förut, men mamma träffade sin nuvarande sambo som numera hjälper mig med pengar till hästarna också. Kämpa på och hoppas det går bra med allt

2010-06-22 @ 17:35:34
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Frida Holm

Jag blir så ledsen när jag läser det här. Men du är så grym som pallat första året, och det är nog ändå någonstans bra för dig att lära dig att pengar ahr ett värde, jobbar man hårt så lönar det sig. Jag är inte heller något rikemansbarn liksom.

Kan du inte byta till vår klass då? Du kommer ju att kunna gå kvar på YBC med alla människor och det är inte så att man verkligen inte blir något om man inte går IB liksom!

Förstår din beslutsångest, du ska vet aatt du är välkommen till vår klass med öppna armar!

2010-06-22 @ 17:42:54
URL: http://fridaholms.blogg.se/
Postat av: Linn

Lider med dig. Tycker att du är sjukt duktig som har klarat av ekonomin för en häst, hoppas det löser sig för dig det är du värd!

2010-06-22 @ 18:34:33
Postat av: Josefine

Du kan inte leta efter en halvfodervärd då? Som tar Saga hälften av tiden och gör att du har tid med häst, fast färre gånger i veckan, och lite jobb.



Tråkigt i vilket fall.

2010-06-22 @ 18:37:31
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Kristina

Gud vad tråkigt och jobbigt för dig! Jag känner med dig.



Du kanske inte är intresserad av råd i det här läget, men jag tänker passa på ändå. Jag är närmare trettio, har gått klart både gymnasiet och en utbildning på universitetet.



Jag är mycket bekant med IB-linjen och vet hur krävande den utbildningen är och att man förvisso har lättare att söka in till utbildningar utanför Sverige och så. Men så många fler fördelar finns det inte.



Saken är ändå den: gymnasiet är en liten del av livet och gymnasiekompetensen är inte så viktig i det långa loppet. Läs ett vanligt "lätt" samhällsprogram istället, att få höga betyg där är ingen konst om man har läshuvud och sen kan du läsa precis vad som helst på universitetet ändå och det är DEN utbildningen som är viktig. Där kommer du möta ett helt annan studiesätt och eftersom jag får känslan av att du är en riktigt smart tjej så kommer du lyckas bra där, helt oavsett vad du har pluggat för gy-program innan.



Av två onda ting så gissar jag att du i efterhand skulle ångra mer att låna ut din häst än att du byter gymnasieprogram.



Oj, det här blev långt.

Hoppas du kommer till ett beslut som känns bäst för dig!

2010-06-22 @ 18:39:53
Postat av: Astrid

SV: men spelar skolan så stor roll egentligen? Det är betygen man söker in på inte vilken skola man gick. man får i princip inga jobb med bara gymnasieutbildning så därför försvinner den sen när man pluggat på högskola/universitet.

2010-06-22 @ 18:45:53
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Sandra Ramtzén

Usch va tråikigt, hoppas allt löser sig och blir bra även om det är tungt just nu :)

2010-06-22 @ 19:05:13
URL: http://sandraramtzen.blogg.se/
Postat av: Elin

Usch fy vad tråkigt. Inte kul att skolan ska ta så mycket tid. Hoppas allt löser sig i slutändan.

2010-06-22 @ 19:30:16
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: Sara

Hoppas att det ordnar sig verkligen för er!:)

2010-06-22 @ 20:05:05
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Joelles hästblogg

Usch vilket val.. I den åldern borde man inte behöva göra sånna hemska val:( tänker på dig och hoppas du väljer rätt <3

2010-06-22 @ 21:46:09
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Maja

Jag vet att IB är svårare än en hel del andra gymnasium, och om du uppfattar det så krävande att du inte har tid eller ork att leva utanför skolan tycker jag ABSOLUT att du ska sluta och bya!

Du vill väl inte tänka tillbaka på dina år som 15-18åring som 'tiden då jag levde för skolan och inte hade något kul alls' eller 'tiden då jag gick in i väggen'. IB verkar ju onekligen ingenting för dig om du hamnat i denna sitsen.



Visst är det viktigt med en utbildningen, MEN DU SKA LEVA OCKSÅ - och gymnasiet är inte så jävla viktigt som alla föräldrar säger, ärligt talat!

Jag valde mitt gymnasium eftersom jag ville kunna hålla på med min häst extra mycket (gick samhäll/ridsport inrikt. hopp) och jag blev inte dummare än någon annan =P

Snarare tvärt om, nu läser jag ett tufft program på universitetet, är yngst i hela klassen men ändå en av dem som får bäst betyg och omdömen - detta samtidigt som jag satsar mer än någonsin på hästen!



Så kort och gott: Ditt liv och din lycka är bra mycket viktigare än ett gymnasium.



Jag har alltid haft väldigt stor press på mig själv i skolan, vilket under en tid på gymnasiet ledde till en ganska svår prestationsångest för min del.

Mina kloka föräldrar förstod dock att stödet jag fick från Kenny (hästen) var det enda som betydde något för mig då, och därför har det varit jätteviktigt för mig att ha henne.

Hon är fortfarande det enda som får mig att vilja och orka gå till skola och jobb =)



Sabina - Du måste känna efter vad DU vill, och inte vad ALLA ANDRA vill. Om du inte följer ditt hjärta kommer du må dåligt och ångra dig.

Ingenting är värt det...

2010-06-22 @ 21:51:25
URL: http://jagblirsnartvansinnig.blogg.se/
Postat av: Anonym

åh nej, vad jobbigt :( tycker verkligen så himla synd om dig. vet inte om det kan hjälpa, men du skulle inte kunna jobba häcken av dig nu i sommar? och på sätt kunna jobba mindre när det är som allra tuffast i skolan. bara ett förslag! hoppas verkligen det löser sig!!

2010-06-22 @ 22:40:03
Postat av: Minna

Du löser det, det vet jag. Även om allt känns svart. Det är svårt och jag förstår om du slutar blogga, tiden finns liksom inte.

2010-06-22 @ 23:01:32
URL: http://thelifeasminna.blogg.se/
Postat av: Ida

Ush vad tråkigt, jag hoppas verkligen att det löser sig, för du & Saga är verkligen en toppen team!



Jag känner lite samma sak som dig just nu, jag har en D ponny som jag avgudar verkligen. Men eftersom att jag fyller 18 om ett halvår ungefär och Musse fyller 20 så ska jag försöka hitta en större häst. Men jag har inte ekonomin att betala två hästar och att inte ha kvar Musse skulle jag aldrig någonsin klara av... Jag förstår faktiskt hur du känner, det är verkligen hemskt!



Kram på dig, och lycka till!

2010-06-22 @ 23:07:16
URL: http://idahjelm.blogspot.com
Postat av: Lina

fyfan vad hemskt!! hoppas att det löser sig allting och att du kan ha kvar henne!! :(

2010-06-22 @ 23:20:12
URL: http://liincake.blogg.se/
Postat av: Anna

Jobbigt, pengar suger! Jag hoppas verkligen att det löser sig i slutänden för dig - de som har föräldrar med hur mycket pengar som helst vet inte hur lyxigt de har det!



Vi andra får helt enkelt jobba hårt och bli rika så att våra barn kan få allt de pekar på :O (hehe)



Och du, jag tycker du ska välja det som känns rätt för dig innerst inne, och inte vad alla förväntar sig (vad det nu är).



<3

2010-06-22 @ 23:52:10
URL: http://galenponnyunge.blogg.se/
Postat av: Elin

Nej va tråkigt ;o skulle du inte bara kunna skaffa en medryttare som tar alla dagar du inte hinner med,& som står för alla kostader för mat & sånt, eller att ni delar på summan för maten&hyran till stallet o de. Eller kanske bara skaffa en delägare till henne, för då får du ju ha kvar henne, fast ja, liksom inte lika mkt. (: hoppas det löser sig! :)

2010-06-23 @ 00:03:45
URL: http://macintoshdarling.blogg.se/
Postat av: mikaela

Åh jag hoppas verkligen det löser sig för dig. Du är ett sånt där underbart exempel på en som är stark, målmedveten och duktig nog att hinna med skola, häst och jobb så det är så surt att det inte kan få vara så. Dessutom får du gnälla hur mkt du vill, du är inte heller barnslig för att du säger det. Du HAR otroligt mycket mer ansvar än många andra som har häst och det kostar hur mkt som helst!



Jag vet faktiskt inte vad jag hade gjort, jag hade antagligen bytt skola. Detta för jag anser inte att vilken skola du går på avgör speciellt mkt om din framtid, eftersom du kommer in på dina poäng till högskola/universitet och det är det som kommer avgöra vilka framtida jobb du kommer få, inte vilken gymnasieskola du går på. Sen behöver man ju inte välja något som är hur slappt som helst men något lagom, så du får läsa dom ämnena du vill men ändå inte behöver plugga ihjäl dig! Fortsätt kämpa och jag hoppas det går bra för dig, du är verkligen en förebild i världsklass!

2010-06-24 @ 12:59:48
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Agneta

Okej... Vilken skola du gick i gymnasiet har ingen betydelse när du ska söka universitetet. Det är betyget och vilka ämnen du läst som är viktiga då. Vad jag har förstått av din blogg så är du väldigt mån om att göra "bäst" ifrån dig i alla lägen. Det kan du göra på det "vanliga" gymnasiet också. Mitt förslag är alltså att du byter till ett vanligt program, behåller hästen och fortsätter att jobba extra. Som sagt, vilket gymnasium du gått har i princip ingen betydelse i framtiden. Att kunna visa att du jobbar på bra på jobbet främjar dina chanser att få jobb direkt efter gymnasiet om du vill det. Det säger jag som är 40 och har en hel del livserfarenhet.

2010-06-25 @ 09:07:39
URL: http://agnetautanh.blogspot.com
Postat av: en tips

har du tänkt på att du kan spara massa pengar genom att inte köpa så jävla dyra saker hela tiden? eller kanske sälja något? skulle hjälpa till lite iallafall, eller ja, ganska mycket.

2010-06-25 @ 13:25:52
Postat av: Tina - Born "Bornis" Late

Usch sånt är aldrig skoj :/

Hoppas verkligen att allt löser sig för dig..

2010-06-25 @ 23:34:01
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Astrid

Gud var hemskt! Började nästan gråta själv för jag vet hur det är. Tyvärr blir man ju inte rik på hästar :( Hoppas det löser sig, jag håller tummarna iallafall.

2010-06-26 @ 23:34:08
URL: http://irmo.blogg.se/
Postat av: Emeli

Jag har också gått ett år på IB, dock så bestämde jag mig för att byta, för att jag inte hann med, och jag är väldigt glad över att jag bestämde mig för att byta. Skulle för allt i världen inte vilja sälja min häst.

2010-06-27 @ 23:54:03
URL: http://solitarymoment.blogg.se/
Postat av: M_N Melinda

Usch, knepig sits du sitter i. Vet själv hur det är att inte få allt serverat på silverfat och ha att verkligen ha fullt upp. Hoppas allt löser sig!

2010-06-28 @ 21:46:45
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Lina

Usch och fy vilken jobbig sits, jag är INTE avundsjuk! =(

Betalande medryttare är inget alternativ?

Jag vet inte vad det är för linje du går, om den är värd det sas. Jag skippade själv en tilltänkt gymnasieutbildning pga häst =)

2010-06-29 @ 13:47:49
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0