Visitering

Det finns en sak som många glömmer i den dagligen rutinen, nämligen att visitera sin häst. Om du visiterar hästen varje dag upptäcker du lättare om det är något fel på hästen eftersom att du lär dig hur det brukar vara varje dag.

Jag har en rutin som jag brukar köra varje dag. Oftast innan ridning men ibland även efter, det är lite varierande.


Jag börjar med att känna på frambenen; finns det några svullnader, sår, ömhet eller är de varmare än vanligt? Jag vet att många är osäkra på hur man känner om det är något annorlunda, eller hur man bedömmer om en häst är svullen på ett visst ställe eller inte. Men om du känner igenom hästen varje dag kommer du lära dig hur ojämnheter känns, och du lär dig att känna även de minsta förändringarna!


Använd dina fingrar och dina händer för att känna utmed hästens rygg. Jag brukar klämma och trycka för att se så att hon inte reagerar och har ont, och kollar även att hon inte har några knölar eller är svullen.
(OBS bilderna är klickbara)


Precis som frambenen känner jag igenom bakbenen, och efter samma saker. Jag brukar kolla lite extra på insidan av benen då de brukar lyckas med att få sår och liknader när de håller på i hagen.


Känn på hovarna, även här märker du om det är något fel så som att de är varma.



Jag torkar alltid hennes näsborrar och ögon. Detta gör jag med en tuss bomull och vanligt vatten. Tycker att det är mycket fräschare om deras ögon blir ordentligt rengjorda, men egentligen tror jag inte att det behövs haha. Det är bara någon sak jag fått för mig, och nu kan jag inte sluta eftersom det ingår i min "dagliga rutin" :P
(OBS bilderna är klickbara)


Jag kollar alltid hennes mun och tänder. Dels för att kolla om det finns några sår och för att hålla koll på färgen på tandköttet. Är hästens tandkött ovanligt blekt kan det betyda att hästen är sjuk av något slag, kontakta din veterinär.


För att kolla om hästen är uttorkad kan du ta hästen skinn med dina fingrar, dra lite upp och släpp sedan ut huden. Huden ska då direkt slätas ut och bli som vanligt, dröjer det eller om huden stannar kvar uppdragen kan det betyda att din häst är uttorkad.
(OBS bilderna är klickbara)



Jag brukar dra några fingrar över magen för att känna hur hullet är.

Detta har jag alltså som daglig rutin. Detta tar sammanlagt ungefär 15 min, alltså inte alls mycket. Gör upp en rutin som passar dig och som du försöker följa, som jag sa tidigare så kommer du märka när det är något som är fel snabbare.



Kommentarer
Postat av: Emily

Jag visiterar alltid med :) Det sitter i som rutin då jag jobbade på ett ridläger och man kollade igenom alla hästar dagligen, tycker det är viktigt :)

2010-02-28 @ 13:13:46
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: johanna shaw hästblogg

jätte kul att du lägger upp bilder på hur du visiterar din häst, alla har ju olika tips :)

2010-02-28 @ 14:20:29
URL: http://shaws.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0