Mål och planering

Jag vill skriva lite om vad jag har för planer med den här hösten. Tidigare i år skrev jag att jag ville debutera 1.20 men jag har skjuitit upp den starten till nästa år- pga av en väldigt rolig anledning.

Det jag vill med den här hösten är att stärka henne på alla sätt och vis, få rutin och en säker känsla i hoppning samt utvecklas mest i dressyren. Jag har redan börjat på min plan.

I våras kunde jag inte rida ut på vanligt bett för att hon stack med mig såfort jag skulle galoppera. Det blev dragkamp och slutade med att båda var irriterade på varandra. Även i dressyren har det varit fighter, men med tack av Kicki och gramanen några gånger är det en helt annan häst.

Nu känns det som att jag verkligen kan rida henne ordentligt, harmoniskt och mjukt. Saga känns mjukare än någonsinn vilket jag tror beror på att jag verkligen har jobbat så hårt med just den här punkten i flera månader, och nu börjar det äntligen ge resultat.

fälttävlanslägret red vi två pass dressyr och där var hon så fin. Jag kände en sån stor lättnad att veta att allt jobb faktiskt ger resultat. På uppvärmningen till dressytävlingen satt jag och skrattade för att hon var så fin. Det var den bästa belöningen jag fått.

Det jag vill efter höstterminen är slut är att hon ska vara så genomriden och stabil att vi ska kunna åka ut och starta någon dressyrtävling. För att kunna göra detta tänker jag lägga ner en stor del av allt arbete på dressyren och markarbete, träna dressyr för Kicki regelbundet och rida så noggrannt och precist som bara är möjligt.

Jag vill lägga mycket fokus på hennes trav för att få den ännu mer taktmässig, stadig och mjuk. I galoppen vill jag försöka stärka henne så att man kan variera mellan flera lägen. Att kunna gå från ökad galopp till en samlad galopp utan tjaffs eller att det tar ett helt varv. Det ska kunna gå på några få steg.

I hoppningen, som för tillfället känns underbar, vill jag hitta rutin och lugn ridning. Jag vill kunna se mer avstånd, rida lugnt och känna att hon svarar på mina hjälper utan att dra iväg. Under sommaren har jag ridit mycket markarbetsövningar vilket har gett otroligt mycket, så det är något jag absolut kommer fortsätta med.

Detta har gjort väldigt mycket för hoppningen. Hon rusar inte mot eller efter hindrena, lyssnar på mina små förhållningar och hoppar på mer styrka och teknik än på fart.

Jag rider mycket lugnare, hetsar inte upp mig mellan hindrena utan jag vågar rida mer ordentligt och satsa på bra ridning. Jag vågar lägga ner tid och ork på att verkligen rida rätt under banan.

Även avstånden har blivit mycket bättre, men jag vill jobba upp det ännu mer.

Tävlingsmässigt vill jag göra stadiga 1.10 rundor och om det känns bra gå upp på 1.15. Anledningen till varför jag skjutit upp 1.20 starten är för att jag ska rida i Sävas allsvenskalag nästa termin och då får man inte ha startat 1.20. Men det kommer bli så himla, himla kul att få rida i Sävas lag!!

Jag kommer även att byta hopptränare nu till hösten då jag känner att jag vill gå vidare och utvecklas mer. KG har tagit mig till en nivå jag inte trodde jag kunde komma till, han har hjälpt mig så otroligt mycket men tyvärr känner jag att jag inte kommer så mycket längre just nu, och vill pröva en ny tränare.

Känns det inte som någon skillnad provar jag att träna för KG igen och ser hur det känns. Men som sagt, i dagsläget ser det ut som att jag kommer byta helt. Känns sorgligt men vill man gå vidare ännu mer måste man.

 

I dressyren kommer jag alltså fortsätta för Kicki. Förhoppningsvis blir första träningen nästa vecka eller veckan efter.

Men viktigaste under all träning är att vi har kul tillsammans!


Kommentarer
Postat av: Lina

Ni är så fina! :)

Är ju jätteklokt att utvecklas inom dressyren först, för man får tillbaka så mycket av det vid hoppningen sedan! Du får gärna visa markarbetsövningar (hoppning). Tycker det är kul med filmer där man själv gör något, och inte bara skriver, så här och så här och en liten bild.

2010-08-11 @ 13:57:16
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Josefin

Tagga inför våren Sabina! Vi måste äga, mini och bamse skimlarna YEEEEY :D

2010-08-11 @ 14:38:32
URL: http://josefintenor.blogg.se/
Postat av: Lamia - Hästsport

Jag vill veta den roliga anledningen ;)

2010-08-11 @ 15:10:00
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Lamia - Hästsport

Oj, missade det! Men vad roligt :D

2010-08-11 @ 15:22:52
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: warnmark -hästblogg

Det låter som riktigt bra mål :D

2010-08-11 @ 18:22:12
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Katta

Har du bestämt vem du ska hoppa för? Du kommer ha himla mkt att göra under hösten men i vinter borde du testa att rida för sylve. Han är verkligen outstanding! Vi kanske kan åka ihop på en kurs? Kram

2010-08-11 @ 21:00:04
Postat av: Mina

Älskar dressyrbilden, ser väldigt harmoniskt och trevligt ut, ni är så otroligt fina tillsammans :D

2010-08-12 @ 18:47:52
URL: http://minacoxner.blogg.se/
Postat av: sara

bra inlägg, kul med folk som har mål och är beredda att fullfölja dem.

Sen att du har en riktigt fin häst är ju också ett plus ;) haha

2010-08-12 @ 22:59:12
URL: http://sariih.blogg.se/ridblogg
Postat av: Astrid

kan också rekommendera sylve, dock brukar ha ha krav på att man ska ha tävlat 120. annars kan jag rekommendera Piia Pantsu som kommer till Runsten.

2010-08-14 @ 12:05:03
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej!

Jätte fin blogg! :D

Jag har en liten fråga som du kanske kan svara på?

Hur stor galopp har Ronda och Saga?

Det lät lita konstigt men jag vet inte hur jag ska fråga på för sätt.

2010-08-16 @ 20:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0