Dressyträning 4 december för Kicki

Jag glömde kameran i stallet... Så det blev inga bilder =(

Men kan säga att det gick väldigt bra! Mitt problem jag har med Saga är att jag har svårt att få ihop henne eftersom att hon är så lång (och stor i allmänhet) och hon gärna testar ibland och se om det är lättare att springa snabbt för att komma undan jobbet.
När hon då sätter fart har jag inte så jättemycket att säga till- mina 60 kg mot hennes 750 kg är inte något att fundera på ens.
Så det jag bad Kicki om tips från början var hur jag skulle göra för att hon skulle lyssna på mig mer och hur jag skulle få ihop henne lite mer.


Ibörjan protesterade hon genom att köra upp huvudet och/eller springa fortare och fortare. Men när hon märkte att vi inte gav oss och hon slappnade av gick hon i en jättefin form. Hon måste lära sig att balansera sig själv och jag får inte störa henne samtidigt som jag ska hjälpa henne att bli bättre. Men som sagt, gick väldigt bra i slutet då jag fick ihop henne, hon tog mina halvhalter och hon jobbade verkligen med bakbena. Kicki tyckte att hon var jättefinoch hon sa at hon trodde att det skulle bli en superhäst. Alltid lika roligt att höra!

Det vi ska träna på tills nästa gång är mycket tempoväxlingar och övergångar, och fortsätta på samma spår som vi började. Sjukt roligt att träna dressyr igen iallafall!! :D


En trött Saga efter träningen

Red med GG-lindorna jag köpte i somras, jättebra passform

Hon gick bra med det vanliga bettet, lite stark men mycket bättre i slutet

En nöjd dam äter kvällsmat

Kommentarer
Postat av: Viktoria

synd att du glömde kameran. du måste filma på tävilngen sen :) kul att det gick bra, så jäkla fin häst! jag hade samma problem med min ponny. det som hjälpte till slut, utom tempoväxlingar, var när jag bytte från pelham till att bara rida med tränsbett, utom i hoppningen vilket inte gick. fattade inte varför för han sprang ju bara då men tränaren hade rätt och han lärde sig bära sig själv på ett helt annat sätt.

2009-12-04 @ 23:04:34
Postat av: thesshanning - ur en hästnörds synvinkel

men åh, vad fin hon är! :)

2009-12-05 @ 13:12:47
URL: http://thesshanning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0