Variation på bett

Hur ofta varierar ni bett på era hästar? Jag har i huvudsak fyra bett som jag växlar mellan, och jag brukar oftast inte rida på ett bett i mer än 3 dagar i sträck. Jag tycker att det funkar bra på Saga, hon har annars en tendens att vänja sig fort vid ett bett och sedan bli stark. Med variation känns det alltid fräscht! Sen vet jag att det finns en del hästar som snarare får panik när man håller på och byter bett fram och tillbaka, sånna hästar ska ju självklart gå på det bettet dom trivs bäst med.

I dagsläget har jag fyra bett som jag varierar med. Dessa är:


Ett rakt pelham med dubbla tyglar. Använder jag vid uteritter när jag vet att det kommer bli mycket galopp (och kanske lite bus).


Novabett i silikon. Använder jag vid lättare joggingpass eller om jag bara ska ut och skritta.


Mylerbett med ringar. Tanken är att jag ska prova och hoppa på det här bettet, har inte hunnit det ännu. Används just nu vid backträning, uteritter och markarbetspass. Även när jag jobbar henne längre stunder i galopp.

Sen har jag även ett vanligt tvådelat som jag inte hann fota, det rider jag på i dressyren och även vid uteritter ibland. Utöver dessa har jag ett tredelat från Sprenger och ett Dynamic med fasta ringar från Sprenger. Dessa har jag inte använt på ett tag men planerar att plocka fram Dynamic:et snart och känna på henne i paddocken.

Så, vad för slags bett använder ni och hur ofta varierar ni? Om ni undrar varför jag har många inlägg med frågor till er är det för att jag är nyfiken på er som hästmänniskor och vill hela tiden lära mig och få tips :)

Kommentarer
Postat av: FRIDA ELMLUND

Jag varierar mellan 3 olika bett, har inte hittat (eller letat så mycket efter) fler han kan gå på.

Han är väldigt mjuk och känslig i munnen och tycker inte om när det rör sig allt för mycket, så de betten jag använder är alla ganska "stadiga".



Ett tredelat eggbett, ett rakt tränsbett med lösa ringar och ett ponnyhack är de jag väljer mellan. Alla dessa kan jag rida dressyr, hoppning och i skogen på :)

Varierar när jag känner att det är dags, oftast någon gång i veckan :)

2012-03-03 @ 14:32:49
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: Lina - Årets nykomling i Equilinas Hästblogg-gala 2011!

Varierar inte alls, vill ha ett som passar. Har tredelade och raka enbart

2012-03-03 @ 14:41:41
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emily - Ryttarduon!

Jag har mest tränsbett, jag varierar med ett vanligt tredelat med lösa ringar, ett tvådelat med halvfasta ringar och ett tredelat sprenger med halvfasta ringar (kan inte ha eggbett för då blir hästen som en betongklump) och så rider jag en hel del på hackamore med, främst uteritter :)

2012-03-03 @ 19:08:07
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: M_N Melinda

Jag varierar mellan ett vanligt tre-delat och ett tre-delat med D-ringar och en kopparrulle i mitten. Det sista bettet du la upp bild på ska jag läsa mer om, det ser ut som någon som skulle kunna funka på Velle och jag har gärna ett bett till att byta mellan.

2012-03-03 @ 22:59:21
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Jag har 4 bett som jag varierar mellan, ett tredelat fullcheek - används vid uteritt och vid lättare pass på banan. Ett rakt gummibett - Används vid uteritt och dressyr, Vanligt tredelat - Används vid hoppning och dressyr, och till sist ett kulbett - används vid hoppning och dressyr.

Brukar varierar mellan dessa 4 varje vecka :)



Testade även

2012-03-04 @ 00:34:19
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Julia - tävling i bloggen, samarbete med CF hästshop!

Jag varierar mest mellan tredelat med fasta ringar, novabett och rakt bett med fasta ringar. Ibland rids hon på hacket!

2012-03-04 @ 23:12:21
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Bella

Varierar mellan tvådelat bridongbett, rakt bett med fasta ringar, tvådelat gag(givetvis med två tyglar), tvådelat kombinationsbett, långt hackamore (enbart vid skrittning inomhus) och ett tredelat mylerbett med låg tungfrihet. Varierar även nosgrimma mellan remont och achen. Har en häst som är ytterst knepig och känslig i munnen kanske jag ska tillägga.

2012-03-05 @ 08:26:36
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0