Dagens Fråga




Svar; Hej Frida! Självklart kan jag försöka hjälpa dig.

IB är utan tvekan den svåraste utmaningen jag haft i mitt liv, och jag har ändå pysslat med en hel del. Om det är värt det? Ingen aning, inte just nu iaf. Om du frågar mig idag om det är värt det kommer jag säga nej för att just nu är jag så fruktansvärt stressad och pressad i skolan att ni aldrig kommer förstå. Det är lite mer än tre månader kvar till mina exam och jag mår illa hela tiden för att jag tänker på dom. Mina magproblem ska vi inte ens prata om.

Frågar du mig om några månader kanske jag säger annorlunda. Förhoppningsvis säger jag annorlunda. Dom flesta jag har pratat med säger att det är värt det om man gör bra ifrån sig för att det underlättar fantastiskt mycket på universitetet.

Jag är väldigt tveksam kring frågan om jag är nöjd med mitt val. Jag är nöjd och stolt över att jag har klarat mig så jäkla bra med tanke på mitt liv (häst, jobb, skola, projekt utanför) men ibland tror jag att jag hade varit gladare utan all det som snurrar i huvudet hela tiden kring IB. Samtidigt älskar jag att plugga, jag mår verkligen bra när jag får lära mig nya saker som jag tycker är intressant och jag lever för vissa ämnen i skolan. Själva konceptet att allt är på engelska passar mig väldigt bra också. Så självklart är hela IB-världen inte bara något hemskt, men IB sätter sina spår väldigt djupt.


- Det enda som syns i mitt skåp, massor med IB böcker!

Jag har ju som mål att plugga på universitet (utomlands) och det är egentligen därför jag har hängt kvar på IB för att jag vet att jag kommer ha otroliga förmåner tack vare all tid och allt plugg jag har lagt ner under dom här tre åren. Jag håller faktiskt på att förbereda ett inlägg om min framtid som kommer upp i veckan.

Om jag rekommenderar IB... Är du beredd att lägga ner hela din själ i skolan, skjuta ditt andra liv åt sidan och lägga skolan på PRIO ETT hela tiden och aldrig ge upp, då rekommenderar jag IB. Om du vet att du är stark som person, inte tar åt dig skit och har självdiciplin då kan du börja på IB. Jag har fått höja min ribba något otroligt sen jag började men det har gett resultat; jag är stenhård och oftast väldigt rak och kall i mina beslut och mitt arbetssätt. Detta ger snabba men framförallt bra resultat!

Lycka till, hör gärna av dig igen om du väljer att börja på IB och vill ha lite tips och råd. Har massor på lager efter tre år ;)


- Från ettan

Kommentarer
Postat av: vickan

jag har gått klart gymnasiet och läst 3 terminer till civilingenjör på kth och i höst ska jag läsa ett år utomlands. jag valde ett väldigt tufft gymnasium och linje och jag ångrar det verkligen idag. om man inte har ett väldigt speciellt och smalt mål där man verkligen måste gå ett specillt gymnasium eller så skulle jag gå där jag skulle få roligast och trivas bäst med allt vad det innebär. jag har alltid haft lätt för skolan men är verkligen inte beredd att stanna hela mitt liv och må dåligt av den. det är stor skillnad på hur mycket man behöver plugga och hur lätt man får ett betyg och även om man alltid tjänar på att kunna så mycket som möjligt inför universitet osv så spelar det ju ingen roll om man inte ens kommer in på det man vill. många utbildningar har hög intagning. arbetsplatser kollar inte heller på vilket gymnasium du gått i. har ingen erfarenhet av ib men annars läser man ju samma kurser=samma mål.

2012-01-19 @ 18:40:18
Postat av: Johanna Torudd

sv; Då ska jag nog försöka hitta ett sånt bett och prova! :)

2012-01-19 @ 19:02:26
URL: http://torudd.blogg.se/
Postat av: alexandra

Fin blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2012-01-19 @ 23:58:25
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej! väldigt fin blogg! :) intressant och fina bilder. Mvh L

2012-01-20 @ 13:47:50
URL: http://ettanc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0