Tandcheck

Hur ofta låter ni en veterinär kolla till era hästars tänder? Gör det ni en gång per år, mer eller mindre?

Jag kan säga att innan jag fick Saga så gjorde vi inte så här noggranna och täta tandcheckar. Den enda gången vi kollade Ronda i munnen var vid ett vaccinationstillfälle har jag för mig. Vi åkte inte in till klinik en enda gång för att endast kolla hur hon såg ut i munnen, utan vid den där enstaka gången kom veterinären ut till oss.

Med Saga därimot har vi varit tvugna att åka in och kolla tänderna med väldigt korta mellanrum. 2011 var vi först inne ibörjan av juni och sen åkte vi in i oktober igen då hennes tänder behöver raspas ofta. Vi ska in igen i april så det är bara två månader kvar. Anledningen till varför vi har varit tvugna att åka in så ofta är att hon har haft långa hakar och vassa kanter som inte sköts från tidig ålder och därför tar det lång tid för veterinärerna att raspa ner dom till normal höjd. Dom kan inte ta allt vid ett och samma besök eftersom det skulle vara för mycket för hästen.



Efter att ha varit tvungen att ha så täta och ofta besök för tandcheck kommer jag i framtiden alltid ha som regel att kolla hästens mun minst en gång per år. Har hästen inga problem behöver man ju självklart inte kolla mer än vad som behövs förutom om man märker att hästen börjar bete sig annorlunda i munnen.

Så, hur gör ni med era hästars tänder? Några speciella årsrutiner eller liknande?

Här har jag skrivit ett inlägg hur ett tandläkarbesök kan gå till.
Här är ett inlägg med några tips inför, under och efter besöket.

Kommentarer
Postat av: Lina

min stora går vartannat år, unghästarna vid problem, liksom shettisen

2012-01-29 @ 14:26:20
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0