Hur mycket hö ska hästarna ha?

Hur många gånger fodrar ni per dag? Hur mycket hö respektive kraft får era hästar?

När Saga blev skadad och hon fick boxvila i cirka 3 veckor drogs hennes kraftfoder in helt och istället ökade jag på höet. Hon höll sig otroligt bra i kroppen, och när jag satte igång henne valde jag att börja med kraftfodret igen fast i betydligt mindre mängd jämfört med tidigare.



Nu, cirka en månad senare är hon finare i kroppen än hon någonsin varit! Jag har egentligen alltid hört att man ska dra ner på kraftfodret så mycket som möjligt och försöka ge hästarna mer hö om man kan, men man kan säga att jag varit "blind" för detta och istället gett kraftfoder och normalt med hö. Med normalt menar jag vad som brukar ges i stall. I alla dom stall jag stått har hästarna alltid fått relativt mycket kraftfoder och med kraftfoder menar jag kraftfoder, mineraler, betfor, extra tillskott etc, och detta är något jag tror har varit lite av en trend bland vissa hästmänniskor. Att ge mycket extrasaker fast hästarna egentligen inte alls behöver det.



Läste på ett forum om att ny forskning visar att det är bättre om hästarna endast äter hö på morgonen och kvällen och att kraften ges på eftermiddagen istället. Detta för att hästarna är så stressade vid fodringar så som morgon och kväll att dom kan utveckla magsår och kraftfodret hade en viss bidragande effekt.. Något i den stilen, ska se om jag kan hitta artikeln igen! Var iaf väldigt intressant och jag tog verkligen åt mig.



Så nu har Saga en högre mängd hö och en mycket mindre kraftmängd. Målet är faktiskt att kunna ta bort kraften helt på morgonen, men jag vill ge det lite tid att vänja om eftersom hon är helt igång nu. Men än sålänge måste jag säga att resultatet är över förväntan, kroppen är riktigt fin faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Tania Aalto

Man får aldrig glömma att hästen är en grovtarmsjäsare (jämfört med oss människor som bearbetar och tar upp mest näring i tunntarmen). Spannmål försurar hästens mage redan i magsäcken = ökad risk för exempelvis magsår.



Dessutom ger inte kraftfodret någon mättnadskänsla för hästen eftersom det är tuggandet och salivbildandet som talar om för hästen när den ätit tillräckligt = den ska bearbeta små mängder under lång tid = gräs. En häst i det vilda betar upp mot 20 timmar om dygnet.



Jämför mot tamhästar som får små mängder hö som de har tuggat upp på någon timme om ens det och sen får de vara sysslolösa/hungriga tills nästa giva. Inte konstigt att de utvecklar beteendestörningar, får magsår, kolik och så vidare.



Har man bara ett hö som är väl anpassat till hästen och man ger tillräckligt - allra helst fri tillgång (och allra helst på lösdrift) - så behöver oftast inte hästen något mer. Ska man ge tillskott tycker jag att man ska ge Betfor och/eller Lusern (beroende på varför man behöver tillskottet) eftersom dessa är stärkelsefria (det är stärkelsen i kraftfodren som är boven i dramat ang försurningen i magen) och bearbetas därmed på rätt sätt i hästens mage.



Har man en fånghäst eller en extremt lättfödd häst kan man byta ut en del av höet mot halm som innehåller mindre energi(som anges i MJ). Halm innehåller dock inget protein så man kan inte byta ut hela högivan mot halm utan att behöva ge tillskott för att få upp proteinet. Men, det är ändå något som de kan tugga på och därmed tillfredsställa tuggbehovet. Man kan även ha munkorg för att försvåra för hästen att få i sig för mycket på en gång, eller använda finmaskigt hönät (obs EJ de vanliga = för stora hål) eller göra en höhäck (obs EJ sådan man hänger uppe på väggen = felaktig ätställning). En sådan har jag i hagen där min extremt lättfödda häst går tillsammans med en fånghäst.http://stensholmen.wordpress.com/2011/12/18/hohacken-klar/



Hästen mår alltså bäst av att få tugga länge och mycket. Det bidrar till salivutsöndringen som håller en bra balans i magen och håller munnen fräsch. Råvaran blir ordentligt bearbetad redan i munnen innan den når magen = skonsammare för mag-tarmsystemet. Tänderna slipas mot varandra och håller därmed tänderna i bättre skick än på en häst som inte har tillräckligt att tugga på.



Oj, detta blev långt. Men, jag brinner för ämnet och tycker det är hemskt att så många ger sina hästar på tok för lite hö (för man måste räkna i kg TS också - inte kg foder!!) och sedan pepprar på med både det ena och det andra, gärna flera kilo av något dyrt pelletsfoder.

2012-01-21 @ 09:16:59
URL: http://stensholmen.wordpress.com
Postat av: Maja

Det där med att hästar skulle utveckla magsår av att få kraftfoder tillsammans med hö varje utfodring är lite förvrängt. Får hästarna BARA en stor mängd kraftfoder av en viss sort eller extremt lite hö och om hästen inte är stresstålig av naturen (ex löshästar) så finns risken ja. Men att våra hobbyhästar som mest får något kilo kraftfoder om dagen för sakens skull spelar det ingen direkt roll.

I vilket fall handlar dessa forskningar/rön oftast om just löphäster (trav/galopp), så det kan vi inte riktigt tillämpa till våra ridhästar.



Rubriken på ditt inlägg, "Hur mycket hö ska hästarna ha?", finns det en ganska enkel formel till. Det viktigaste är att hästen får sitt TUGGBEHOV tillfredsställt, det BÖR alla hästar få för att må bra. Hästar som alla betesdjur har ett behov av att tugga en viss mängd torrsubstans (TS) varje dag, och det är vår skyldighet som hästägare att se till att de får det.



Formeln ser ut såhär:

En 'vanlig' vuxen häst behöver 1.3kg TS per 100kg Häst.

Alltså, min häst väger 670kg, då blir hennes formel 6.7 x 1.3 = 8.71 TS per dag behöver hon.

Vårt hösilage i stallet innehåller 73% TS, så för att få fram hur mycket av just det hösilaget hon behöver gör man såhär:

8.71 / 0.73 = 11.9 = 12 kg hösilage om dagen!



Om hästen sedan är svårfödd får man lägga till grovfoder, men man bör inte dra ifrån denna giva även om hästen är tjock. I så fall får man utgå i från den vikten man VILL att hästen ska ha och sätta in den i formeln istället.



Jag har länge varit inne på lite samma spår som du, inget slår ett outstanding grovfoder. Men även om jag är utbildad på foder så tycker jag att det viktigaste är att kunna se på hästen hur de mår och vad den behöver (så länge man har öga för det). Min häst har en i minsta detalj uträknad individuell foderstat, men jag ger henne ändå mer kraftfoder eftersom jag vet att hon behöver det.



Min häst är liiite tjock efter vintervilan just nu, så hon får just bara 12 kilo hösilage som är hennes tuggbehov.

Förutom det utspritt på 4 givor får hon 1 knappt kilo Havens sport-müsli, 3dl torr speedy beet, multivitaminer, tokoselen och ca 1kg morötter per dag.



Oj, vad långt det blev X)

2012-01-21 @ 12:13:15
URL: http://majagoesirish.blogg.se/
Postat av: Lina

1,2 kg hö per kroppsvikt, minst!

2012-01-21 @ 13:37:39
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina

1,2 kg hö per 100 kg kroppsvikt, minst!

2012-01-21 @ 13:37:49
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Våra hästar har fri tillgång på hö ( i stort sett ) och dom får kraft 3 ggr om dagen.. Dom är alla väldigt fina i hullet! :)

2012-01-21 @ 17:20:10
URL: http://cathie.se
Postat av: Emelie

Min går på fritillgång till hö =) Det är det bästa jag gjort tror jag. Han är såå fin och mår hur bra som helst!

Tidigare har jag också varit som dig, att ge en måttling mängd hö. Men nu när vi byter stall där de inte ska få fritillgång så tänker jag ändå ha stor högiva och liten portion krafft beroende på hur värdet i höt är på nya stället.

2012-01-21 @ 17:40:26
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Ann

Allt är beroende på hur värdena i höt ser ut. Är det tillräckligt bra värden så behövs ingen kraft. Men för att veta det måste man analysera höt.

2012-01-21 @ 21:04:31
Postat av: Viktoria

Hej, såg din svar på min kommentar på tlop.se. Vad duktigt gjort att du kunnat tjäna ihop tillräckligt med pengar för att själv kunna hålla häst :) Måste bara höra hur du gjort! (Misstolka inte som att jag menar att vara otrevlig på något sätt, bara måste få höra hur du gjort så kan jag tipsa andra i samma situation :) Jag undrar vad för företag som anställer 11-åringar? Att bli anställd i butik från 15-års ålder och då lyckas tjäna så pass mycket samtidigt som man pluggar, är hos hästen mm låter helt otroligt! Säg att du börjar skolan 8.30, slutar 16.30 är hos hästen till 20.00, pluggar till 23.00. Om du sen ska gå upp halv sju nästa morgon är det 7,5 h kvar då du ska hinna jobba x antal h för att få ihop dina ca 8000:-. Hur många tusen :- per timme tjänade du då? Klonade du dig för att hinna äta/duscha/sova :P Själv tjänade jag inte ens över 100:- i timmen när jag var 15. Har du tips på något företag man kan söka sig till som betalar dessa skyhöga löner? :D

2012-01-21 @ 21:51:01
URL: http://pieceofmej.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Hej, såg din svar på min kommentar på tlop.se. Vad duktigt gjort att du kunnat tjäna ihop tillräckligt med pengar för att själv kunna hålla häst :) Måste bara höra hur du gjort! (Misstolka inte som att jag menar att vara otrevlig på något sätt, bara måste få höra hur du gjort så kan jag tipsa andra i samma situation :) Jag undrar vad för företag som anställer 11-åringar? Att bli anställd i butik från 15-års ålder och då lyckas tjäna så pass mycket samtidigt som man pluggar, är hos hästen mm låter helt otroligt! Säg att du börjar skolan 8.30, slutar 16.30 är hos hästen till 20.00, pluggar till 23.00. Om du sen ska gå upp halv sju nästa morgon är det 7,5 h kvar då du ska hinna jobba x antal h för att få ihop dina ca 8000:-. Hur många tusen :- per timme tjänade du då? Klonade du dig för att hinna äta/duscha/sova :P Själv tjänade jag inte ens över 100:- i timmen när jag var 15. Har du tips på något företag man kan söka sig till som betalar dessa skyhöga löner? :D

2012-01-21 @ 21:51:30
URL: http://pieceofmej.blogg.se/
Postat av: Anna - tömkörning och shettisgos

Till viss del beror det på vad man har för kvoter på grovfodret men om analysen visar för dåliga värden kan man lika väl utfodra med halm. Man bör alltså byta grovfoder om det är för dåliga värden och använda det till exempel lunch foder. (Iof bör man be om analys på grovfodret i samband med att man köper det)



Bakgrunden till att kraftfoder ger en höjt risk till i första stadiet magkatarr och senare magsår är att kraftfoder framställd på industri (alltså inte spannmål köpt av bonden). Den pelleterade krafen innehåller upphettad säd (kokt mat till hästar är onaturligt), upphettad eller extraherad olja och någon form av konserveringsmedel. Hästen i sin tur utvecklar en överkänslighet för dessa ämnen och en speciell typ av vita blodkroppar säger till histaminet att det är farliga ämnen i magen och histaminet i sin tur gör att histaminet ökar -> mer magsyra. Hästar är förövrigt extremt känsliga mot histamin och får en lokal allergisk reaktion i magens slemhinna.

2012-01-22 @ 10:33:28
URL: http://colts.blogg.se/
Postat av: Bella

Det är viktigt och en självklarhet för alla i vårt stall att fodra grovfodret först så att hästarna inte hetsäter kraftfodret pga att de är hungriga. Alltid grovfoder först och sedan vänta 20 min innan kraftfodret!

2012-01-23 @ 07:34:24
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Tania Aalto

sv: Vad bra! :)

2012-01-23 @ 22:42:51
URL: http://stensholmen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0