Vårens vill ha

Jag har verkligen slutat köpa hästsaker. Med hästsaker menar jag utrustning. Jag lägger ju självklart fortfarande pengar på Saga, betalar stallhyra, försäkring, hovslagare, kraffoder, höleveranser, torvinköp, träningar, tävlingar, veterinärkostnader etc. Men sist jag köpte en riktig hästgrej var... längesen haha. Kommer inte ens ihåg! På Globen köpte jag ju bara småsaker, "bra att ha".

Jag är säker på att det har att göra med att jag betalar allt själv. Förra våren (2011) när jag fick min löneförhöjning valde jag själv att ta över alla stora kostnader så som veterinär, torvinköp (ca 1600:- varannan/var tredje månad) och höleveranser (ca 1900:- varannan månad). När man lever i min verklighet inser man vilket värde pengar har PÅ RIKTIGT. Jag tror helt ärligt att om man inte betalar själv blir man i en viss utsträckning blind för pengar för att man kan helt enkelt inte sätta sig in värdet av summan. Du tycker inte att det är så farligt att lägga ner 2000:- per månad på utrustning för att du har inte 6 räkningar som du vet måste betalas-varje månad. Det är inte du som betalar alla omkostnader runt hästen.

Jag vet vad som ligger bakom den summan som sätts in på mitt konto varje månad; hårda arbetstimmar som jag lägger ner hela min själ i. Massor av tid som går åt att vara på jobbet istället för att t.ex plugga, vara i stallet eller umgås med kompisar. När jag sedan får in min lön och har ett berg med kanske 6-7 räkningar som ska betalas varje månad (allt är Saga relaterat) vet jag att jag måste prioitera. Jag kan aldrig förlita mig på att någon annan (för det mesta förälder) är där och betalar stallhyran på 1500:-, försäkringen på 814:-, hovslagaren på 800:-, kraften på 500:- eller vad det nu handlar om. Det är jag som måste betala det!

De första 1,5 året jag hade Saga köpte jag sjukt mycket men nu har jag helt enkelt tappat suget. Varje dag på mitt jullov jobbade jag och i januari fick jag ut en jättefin lön. Den 25 januari betalade jag räkningen från kliniken efter Sagas skada. Cirka 3549 kronor förde jag över. Alla dom extra timmarna jag hade lagt ner under lovet var helt plötsligt borta och det slog mig åter igen att jag får verkligen aldrig ta ett steg fel för att då går hela min planering i bitar.

Men! Jag har hittat hela fyra saker som jag verkligen vill ha nu i vår:


Pärlbannband från Glen Gordon- Källa

Rundsytt träns från Hööks- Källa

Dunväst från Kingsland- Källa


Dyon Honeycomb- Källa

En sak beställde jag faktiskt nyss! Någon som kan gissa vad?

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hm.. Tränset? =)



Jag betalar också hästen själv, köpte min första häst när jag var 12 för egna pengar. Så redan som "liten" lärde jag mig att vara ekonomisk. Fast i den åldern fick jag faktiskt hjälp från föräldrarna med stallhyran på 800 kr. Istället för att handla kläder, äta ute osv lägger jag hellre undan dessa pengar ifall jag någon gång måste in till klinik eller liknande.



Jag tänker alltid på hur det kan bli i framtiden, "om jag köper den här saken har jag bara **** kr kvar på kortet, tänk om jag måste till veterinären.. Eller får en tappsko.. Nja jag hoppar över" haha. Så betalar jag min hund själv också och haft väldigt höga veterinärkostnader på honom den senaste tiden =( Det är tufft, men helt klart värt det.

2012-02-05 @ 00:22:05
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ridhjälm eller grimma+grimskaft från Smeagårdens Hästshop!

Gissar på täcket!

2012-02-05 @ 11:17:37
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sabina, jag vill verkligen ha ett jobb. Har du några tips på hur man hittar ett bra? Hur fick du jobb i butiken (har för mig att du jobbar i butik) innan du blev 18? Usch, jag blir så irriterad på folk som inte förstår pengars värde... När jag red fick jag betala halva min ridavgift själv. Tufft när man inte hade något jobb = varje månadspeng + alla julklapps/födesledagspengar...

2012-02-05 @ 14:19:32
URL: http://amandatillenius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0