Hur är ni uppstallade?

Kom på en fråga när jag höll på och pysslade i stallet. Hur står ni uppstallde? Har ni ridhus, varm vatten, stor anläggning, vattenkoppar, full service, egen gård, kollektivstall, ridbana?

Anledningen till varför jag är nyfiken är för att jag själv i princip stått i samma typ av stall sen jag köpte häst. Därför undrar jag lite hur ni andra har det! Jag är med andra ord mest van vi en typ av stall men vill gärna veta vad för slags anläggning/stall ni har er häst uppstallade på.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jag har mina hästar i ett stall med 5 boxar. Sedan finns det ett till stall bredvid med 6 boxar, alltså finns det plats för 8 inhyrda hästar då stallägarna har 3 egna. Det finns både ridbana och ridhus, vi har varmvatten och uppvärmd sadelkammare.

Stallägarna tar utsläpp och morgonfodring mån-fre samt kvällsfodringen hela veckan. Lunch och insläpp+middagsfodning samt helgerna delar vi på :)



Så det brukar bli så att man får ha 2 pass/häst, en lunch och ett insläpp+middagsfodringen. Har man utsläpp en helgdag har man bara det passet och sedan bara ett pass veckan därefter. Sedan rullar det på igen :)

2012-02-25 @ 09:04:24
URL: http://jenniferbergstrom.blogg.se/
Postat av: FRIDA ELMLUND

I "mitt" stall ingår alla fodringar, in-/utsläpp, foder (hösilage, havre, korn, betfor och mineraler). Allt utom täckesbytning och mockning alltså :) Dock fixar vi maten själva och sätter den utanför boxarna så det bara är för stallägaren att slänga in.

I en del av stallet finns vattenkoppar, i min del använder vi spannar. Finns toalett och spolspilta med varmvatten, även vattenslangar ut till hagarna.



Vi har ridhus (ett litet ett...), en ridbana, en LITEN gräsbana med några stockar och en "westernbro".

Har både flockhagar och enskilda, alla är i gräs. Finns även en sjukhage :)

Har en hinderpark med bla mur, vattenmatta, grindar och skynke :)



Det var väl det haha :)

2012-02-25 @ 09:11:16
URL: http://fridaelmlund.blogg.se/
Postat av: IDA

Jag har nyss flyttat hästen så hon står i privatdelen av en ridklubb! :) Ridhus,ridbanor,spolspilta, tvättmaskin. Vattenkoppar har vi men jag har hink till min ändå. Sen turas man om att ta ut dem, och "kvälla". Jag trivs jättebra :)

2012-02-25 @ 09:32:03
URL: http://idrus.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Har hästarna hemma på gården. 3 boxar, litet och mysigt. Inget vidare lyxstall direkt, vi får springa med vatten vinterhalvår från huset då slangen i marken fryser och sprängs om den är fylld med vatten när det blir minus..

Skönt att bara ha sig själv att tänka på, men visst hade det ibland varit skönt att få hjälp med mockning, utsläpp, vatten, fodring, insläpp... allt det där som man gärna hade sluppit 1 dag i veckan.

2012-02-25 @ 10:31:29
URL: http://vardagmedhastar.webblogg.se/
Postat av: Sarah

Står i ett kollektivt stall. Har varken ridhus eller paddock på gården men det finns 2 anläggningar med 10 min skrittavstånd! :)

2012-02-25 @ 13:07:07
URL: http://sarahhedengren.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn ridhjälm eller grimma+grimskaft från Smeagårdens Hästshop!

har nu hemma på egen gård i eget stall med boxar, vattenhinkar/-krubbor, hagar, sedan 1 år ridbana och annars skogen. tidigare i stan på uppstallningsstall med ridhus o två ridbanor, vattenkoppar, små boxar.

2012-02-25 @ 14:32:38
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag står i kollektivstall, är 7 hästar där just nu inklusive min egen. Det får plats 8 st totalt. Jag har 3 pass i veckan och får välja mellan utsläpp, lunch och insläpp. Väldigt smidigt då hästarna springer ut/in ur stallet själva och hittar till sin hage/box. Så mockar jag själv varje dag och fixar maten.



Vi har ridbana på gården och ridhus 500 m från stallet. Varmvatten, spolplats mm. Ingen vattenkopp, vilket jag tycker är bra då jag inte vill använda det till min häst, jag vill ha hinkar.



Jag trivs som fisken i vattnet i "mitt" stall!

2012-02-25 @ 14:34:08
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag står i ett stall som enda inhyrda och så har stallägaren 3 hästar. I hyran på 1200 ingår hö och utsläpp. Resten måste jag sköta/köpa själv. Vi har verken ridhus eller paddock, eller dem hade en fin paddock men dem lät den växa igen (varför vet jag inte?) Inga vattenkoppar finns det men något slagt vattensystem så det är vattenslang framdraget till varje box. Stallet är inte alls vackert och vissa boxar är trasiga. Inte där min häst står då jag fick tjata lite på dem att laga den :/ Kommer troligtvis flytta så fort jag tagit mitt körkort :)

2012-02-25 @ 15:15:07
URL: http://ellasrum.blogg.se/
Postat av: Julia

Ett gammalt litet stall, ett nybyggt stort stall, ett utestall med ca. 14 boxar, ett klubbhus, en tävlingsbana, en liten och stor ridbana, ett stort och litet ridhus, två skogsrunder, en stor parkering, och små och stora hagar i massor. Inser nu hur lyxigt jag har det nu egentligen! PS. INTE min gård, min häst står uppstallad där. PS2. Detta är en ridskola också, därför är det en sån stor anläggnig. / JULIA

2012-02-25 @ 18:14:13
Postat av: Agneta

Jag har hästarna hemma. Varmvatten har vi (dock bara 30-liters varmvattenberedare, så det blir inget hästbad på vintern)vattenkoppar, men vi använder murarbaljor för vattnet på vintern för att vara säkra på att hästarna alltid har vatten. Tyvärr har vi inget ridhus på ridavstånd, men vi har en liten miniridbana hemma. I vår ska den utökas till en nästan normalstor ridbana och då även prepareras så att man kan använda den under en större tid över året. jag har tittat runt på stall runt omkring, men har inte varit nöjd med utevistelsetiden och grovfodergivan vid lunchutfodringen, så jag låter hästarna vara kvar hemma för deras skull :)

2012-02-25 @ 19:42:22
URL: http://agnetautanh.blogspot.com/
Postat av: Ronja Johansson

Jag har eget stall hemma på gården med fyra boxar, har en egen paddock med lyssen. har 2 stycken som hyr stallplats så vi delar på sysslorna när det gäller morgon och kväll.

2012-02-25 @ 19:49:16
Postat av: Julia - tävling i bloggen, samarbete med CF hästshop!

Står i ett stall med 9 boxar och en liten lösdrift. Vi har varmvatten, stor ridbana med gummiflis, spolspilta, halmpellets och hösilage. Insläpp varje vardagsmorgon och kvällsfodring varje vardagskväll. Resten delar vi på!

2012-02-25 @ 20:35:15
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Bella

Inackorderad på en ny fräsch anläggning med ca 15 boxar som har allt. Vi har fullservice med personal under veckodagarna som sköter allt inkl mockning, mockning av hagar, städning och rengöring av vattenkoppar/hinkar. De fixar även täcken och tar på och av lindor/skydd! Lör-sön kör vi på lite rullande schema och då mockar man även själv. Vi har stort luftigt ridhus och stor utebana med speciellt underlag som är skonsamt för hästarnas leder. Komplett hinderpark, trähagar i varierande storlek utan massa lera, gräsbana och galoppbana på väg, café på gården mm.

2012-02-27 @ 07:47:27
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Louise

Har min häst inhyrd i ett litet mysigt stall några kilometer ifrån där jag bor. Är ett stall med 6 hästar, stora hagar, en paddock och en liten ute hopp bana :) Jag sköter allt mitt själv, förutom in och utsläpp. Har även tillgång till ridhus, med ett lagom skrittavstånd på 10-15minuter. Jag trivs som fisken i vattnet :))

2012-02-27 @ 11:05:49
URL: http://louiseoden.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag går på Wången, hippologprogrammet inriktning islandshäst.. så min häst står i kallstallet på Wången (i höstas stod hon i litet privatstall i byn pga. hon var för ung för att få stå på Wången). All foder ingår och spån. I stallet finns 20 boxplatser (alla fulla för tillfället), vattenrum/spolspilta, vi har stort ridhus, två paddockar, ovalbana, pass/rakbana, travbana, skrittmaskin och fina ridvägar :) Har även hovslagare och veterinär på plats så behöver inte åka så mycket med hästen.. har även alla tränare på plats! Men man får sköta hästen själv, släppa ut, fodra, ta in, mocka osv. dock fixar jouren morgon + kvällsfodring kl 6 & 21.



Tidigare när jag jobbade hade jag hästen i ett större stall med ca 70hästar på gården, fanns lösdrift men även box om man ville. Jag hade boxplats men hästen stod mestadels ute. Alla fodringar ingick, men mockning och insläpp fick man fixa själv. Det fanns ridhus, två paddockar, bra ridvägar, ovalbana & passraka, fina ridvägar och hade mina två tränare på plats (de som ägde stallet). Mycket bra anläggning och trevligt folk! Hästen kommer åka tillbaka dit i sommar när jag har sommarlov och ska vara hemma :)

2012-02-27 @ 12:29:09
URL: http://www.saraaandersson.devote.se
Postat av: Erika

Inackorderad i stall med 15 boxplatser, uppdelat i 3 olika stall. Ägaren har 4 hästar. Det är ombyggd ladugård så inget lyx! Finns fin ridbana, barack-sadelkammare, spolspilta med varmvatten, skrittmaskin. Vardagshagarna är inte så stora, går en eller två. Finns en stor unghästhage och sommarhagar där de som vill har hästarna i flock.

skrittavstånd till 3 ridhus, ingår hö och morgonfodring. 2 pass i veckan/ häst.

2012-02-28 @ 21:40:37
Postat av: Anonym

Syster har ett företag "Hammars häst och maskin", ett stall med 7 boxar (nybyggt), hon fixar ut/insläpp och foder ingår. Hon har även lösdrift. Vi har ett uppvärmt ridhus bara 10 min från stallet (Dannero Arena), finns mycket skogsvägar att rida. Stallet är uppvärmt och sadelkammaren likaså. 4 stora hagar. Finns ingen paddok än, men ska förmodligen byggas!

2012-02-29 @ 11:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0