Nytt Hackamore

Förra veckan fick jag låna ett hackamore av en tjej i stallet. Jag provade hackamore för kanske två år sen men då blev hon alldeles för stark och springing på det, den här gången funkade det mycket bättre! Jag red ett lätt pass i paddocken där jag i stort sett jobbade med tempoväxlingar och övergångar, och hon trivdes väldigt bra på hackamoret.

Jag diskuterade med veterinären om hackamoret och hon tyckte att det var bra om jag red på det minst en dag i veckan för att avlasta Sagas mun från själva bettet en dag i veckan. Så jag köpte ett eget i måndags på Lillhästen i Stav för 225:- i läder, vilket jag tyckte var rätt så billigt då jag har sett dom för betydligt högre priser. Tänkte rida på det imorgon då hon ska gå bettlöst i fyra dagar efter besöket!

Bildkälla

Rider ni något på hackamore? Vet att det finns väldigt delade åsikter om den typen av betsling, vad är er?

Kommentarer
Postat av: Edit

Jag red enbart på hackamore en tid, min häst trivdes bra! Det man fick se upp med var dock att det var lätt att det blev "falsk" eftergift och att hon lärde sig efter ett tag att hon kunde "hänga" lite på hacket.



Jag hade dock ett med kedja under hakan, och jag föredrog det. Inte för kedjans skull, men det var rörligare än det helt i läder och gav då lättare ändå "två sidor". Ställa är väl det som är klurigt med hack.



Vi gillar det dock, och jag rider fortfarande på det ibland.

2012-04-04 @ 09:24:17
URL: http://lizziesdagbok.blogspot.com
Postat av: Julia

M gillar verkligen hackamore så det använda ofta.

2012-04-04 @ 22:17:21
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag har funderat på att köpa in ett hackamore och testa det på mina hästar, just för att de ska slippa ha bett ibland.



Annars rider jag på vanligt 3-delat tränsbett

2012-04-05 @ 11:23:52
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Lina - Vinn röda Catagoridbyxor från Emmishopen!

Red på det efter en vargtand tagits ut och aldrig mer på den hästen! :P Jag har rakt bett på henne annars, eller nova. Ungponnyerna går på rakt eller tredelat med fasta ringar och jag skulle inte ha hackamore på dem om det inte vore för något särskilt.

2012-04-06 @ 13:20:43
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Elin Berggren

Jag red min ena ponny på det väldigt mycket ett tag. Både jag och hon trivs bra med det bettet och det händer att jag rider med det någon gång ibland nu också. Dock kan hon bli lite pigg, stressad och studsig och då är det inte så kul att rida på hack ;)

När jag red på det var jag alltid noga med att hon skulle ha en ärlig och korrekt form så att hon inte bara krökte på nacken och inte jobbade med bakdelen och inte höjde ryggen.

I början var det klurigt med de ledande tygeltagen men efter ett tag tyckte jag att det gick mycket bättre och var nääästan som att ta ett ledande på vanligt tränsbett.

Jag föredrar dock att ha kedja och inte läderrem under. Tycker man att det blir lite för starkt med kedja så skulle jag sätta dit ett tunt ludd eller liknande. :)

2012-04-07 @ 02:48:08
URL: http://elinb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0