Frågor och svar

 

Svar; Jag har Swedish A1 HL, English A2 HL, History HL, BAM SL, ESS SL och Math Studies.

 

Svar; Hej! Ettan är egentligen helt ondödig.. Egentligen så är ju IB bara två år men eftersom det är lag på tre års gymnasieutbildning i Sverige så har dem varit tvugna att lägga till ett "Pre-IB". Så det första året är egentligen enligt det svenska systemet och har inget att göra med IB, förutom att dem har allt på engelska för att man ska vänja sig inför riktiga IB.

Det bästa och mest ärliga tipset jag kan ge dig är att göra klart allt i god tid. Ta vara på lektionstiden och plugga verkligen när du har sagt att du ska plugga. Skjut absolut inte upp något, speciellt inte sen när du börjar riktiga IB! Då är man körd direkt. Håll ALLA deadlines du får, försök bli klart med så mycket som möjligt när du kan. Till exempel på sommarlovet mellan tvåan och trean så SKRIV DIN EXTENDED ESSAY. Skjut inte upp den till när du börjar trean för du kommer ha så sjukt mycket att göra.

Det ÄR jättejobbigt och svårt att hinna med allt, men vänj dig nu med att göra klart saker i tid och hålla ett rätt så högt studietempo så kommer det underlätta för dig sen när du börjar tvåan.

Ett till tips är också att inte stressa upp dig för mycket för då kommer du inte får något gjort istället. Sov ordentligt och ät bra, rutiner är viktigt. Planera in vilka och hur många timmar du ska plugga varje dag så att du inte bara sitter och göra massor med saker istället för att under en begränsad tid fokusera helt på plugget. Jag måste t.ex. plugga 25 timmar i veckan (ett snitt på 4 timmar per dag) så då krävs det en del planering för att få allt att gå ihop eftersom jag har Saga också.

Lycka till, håll ut till tvåan för när du väl börjar tvåan blir det roligare :) Ettan är boooooooring!

 

Svar; Jag vet inte riktigt vad du exakt menar med "skämt". Vad vet du om ryttaren som red efter mig? Hon kanske inte ens kunnat åka ut på tävlingar tidigare? Hästen kanske vägrat gå in på banan? Dem kanske aldrig kommit över mer än ettan förut? Jag vet ingenting om det ekipaget men tycker iaf att det är tusen gånger bättre att ryttaren klappar och berömmer än sitter och sparkar och slår hästen. Döm inte någon du inte vet något om, det blir oftast fel när man inte vet bakgrunden.


Kommentarer
Postat av: Tina - En blogg om mina dagar med hästarna

Håller med i ditt svar Sabina !

Man ska inte döma någon på det sättet, dålig stil tycker jag..

2011-09-13 @ 21:45:29
URL: http://bornlate.blogg.se/
Postat av: Emma

Hur går det för dej med skolan och hästarna? Går du sista året på gymnasiet? :)

2011-09-15 @ 13:24:58
URL: http://emmapalmqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0