Att veta vad man vill

Fick rätt så många frågor om vad som kommer hända med Saga om jag kommer in på något universitet i England nästa år, och även hur jag kan vara så säker på att dels åka utomlands och studera men även vad för ubildning.

Svaret på hur jag kan veta att jag ville studera utomlands är helt enkelt IB. IB är förberedande för utlandsstudier (en av anledningarna till varför det är på engelska) och universitetet (då våra HL-ämnen motsvarar universitetsnivån) så för mig har det på något sätt blivit en självklarhet att jag ska studera vidare eftersom jag har en sån bra grund. Anledningen till varför jag just vill göra det utomlands är mycket på grund av erfarenheten man får. Jag är övertygad om att det är en otrolig livserfarenhet som man kommer ha nytta av genom hela livet, inte bara studierna utan också för att man skapar ett helt nytt socialt liv med helt främmande människor i ett främmande land. Jag gör det alltså för att att jag känner en längtan av den typen av erfarenhet, för att jag tror att jag kommer ha väldigt kul och även få en klarare bild över vad jag sedan vill i livet, och kanske vart jag själv passar bäst in.

Vad jag vill plugga är helst något med historia då det ligger mig otroligt varmt och hjärtat, speciellt antik historia. Skulle även kunna tänka på språk och jag kollat på lite blandade kurser. Drömmen vore väl att kunna kombinera båda men att välja en är nog det klokaste. Man kan göra ett test på UCAS för att se vad för kurser som passar en bäst, men oftast brukar man ha en någorlunda uppfattningen om vad man gillar och inte gillar.



Vad som händer med Saga är väl inte helt klart ännu.. Självklart vill jag ju helst ta med henne men allt det är en kostnadsfråga, och även platsfråga. Jag har inte kollat på något universitet mitt i London utan dem jag har intresse för ligger lite utspritt i England. Det bästa vore att börja på ett universitet med hästmarker omkring sig, vilket inte borde vara så svår eftersom det finns väldigt mycket hästgårdar i England. Så den punkten är väldigt oklar än sålänge.

Det viktigaste med mitt val (vad det nu blir) är självklart att jag gör det här för att jag vill det, för att jag tycker det är kul. Jag tycker det är motiverande med studier och jag trivs med det. Jag kommer uppdatera om hur det går med min ansökan och hur jag planerar för att eventuellt flytta och studera nästa år!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra blogg. kolla gärna in på min nya blogg med sportgrodor.

2011-10-31 @ 23:25:53
URL: http://dagensgroda.blogg.se/
Postat av: Ida

Fin och välgjord blogg! :) Vi är ett gäng om tre dalkullor som precis börjat blogga ihop om våra tävlingshästar, kika gärna in :)

2011-11-01 @ 21:28:20
URL: http://www.dalahastarna.blogspot.com
Postat av: Evelina - equilina.se

Jag trodde du skulle sälja henne? Hon ligger ju på annons...

2011-11-07 @ 22:19:24
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0