Tråkiga nyheter

Idag hände det som aldrig hänt under dom två åren jag haft Saga. Hon markerade på vänster fram när jag skulle ta ut henne ur boxen. Reagerade direkt på hur hon rörde sig men trodde först att det bara var hönsmamman i mig som var överregistrerade men sen kände jag igenom benet och det var lite, lite varmare än vanligt samtidigt som hon reagerade när jag tryckte. Det var inte svullet och som sagt ingen tydlig värme men det var fortfarande inte normalt. Eftersom jag visiterar hennes ben varje dag flera gånger så vet jag exakt hur dom ska kännas.

Gick upp till paddocken för att se hur hon rörde sig och i skritten var hon liksom stel, inte helt halt men rörde sig inte rent. Provade trava några steg men där såg det värre ut. Fortfarande inte helt halt men hon rör sig inte som hon ska.

Eventuellt är det väl en vrickning ute i hagen, det är ju så jäkla mycket lera och våra hästar busar en del. Men jag avvaktar och ser. Hon hade inte visat något igår och jag upplevde det som en blandning av stelhet och reaktion vid tryck på kotan och en bit upp. Hon fick sina BOT-paddar på runt om som hon haft tidigare vid svullnad/värme och som hjälpt. Jag sticker till stallet tidigt imorgon då jag ändå har sovmorgon till klockan 12 (tackar för att min history på morgonen blev inställd).

Min lilla pärla! Har så ont i hela kroppen. Hon såg så besviken ut när jag ställde in henne i boxen igen.. Snälla håll tummarna att det går över och inte är något som blir värre!


Kommentarer
Postat av: katta

Tips: känn efter hovböld: värme i hov, ökad puls på baksida/insida av kota (digitalpuls) och svullnad från kotan och uppåt. Kram

2011-11-29 @ 01:30:03
Postat av: Lina - Jultävling i bloggen! Vinn schabrak, stigbyglar eller hovlack från Smeagårdens Hästshop

trist! hoppas hon är bättre idag

2011-11-29 @ 09:19:35
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: cathie

Usch vad tråkigt!! Men som du säger är det förmodligen bara något som hänt i hagen, som går över.. Håller tummarna!

2011-11-29 @ 09:30:48
URL: http://cathie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0