Starkare bett- mina åsikter

Ämnet bett är otroligt stort så jag kommer skära ner och inrikta mig på ett smalare område för att inlägget inte ska bli för långt.

Jag tycker egentligen att var och en har rätt att rida på det bettet som dem och hästen trivs bäst med, sålänge det används med förnuft. Många är helt imot dem lite skarpare betten så som pelham och kombinationsbett, men jag tycker inte att det är fel att använda dessa och liknande bett om det är det hästen trivs bäst på.



Ronda gick bäst på tredelat kopparbett eller rakt gummi.

Nu tar jag Saga som exempel: hon går mycket bättre och stadigare på pelhamet, det går inte att beskriva vilken stor skillnad det är jämfört med ett tre- eller tvådelat bett. Hon är mycket lugnare i munnen och avslappnad i sig själv. Nu jobbar jag för att kunna rida på vanligt tredelat också (tränar ju dressyr på det) men det blir inte lika mjuk ridning från både hennes och min sida jämfört med pelhambettet.

Med pelhamet kan jag ge mer minimala hjälper och tänka på min inverkan bättre än med det tredelade. Som jag nämnde tidigare så är det även en betydligt stor skillnad även på Saga. Därför tycker jag inte att det är fel att jag föredrar att rida på pelhamet bara för att det är ett starkare bett, när både jag och hästen blir harmoniska av det.



Sen så är det en självklart, min åsikt, att man varierar bett och strävar efter att kunna rida på så milt som möjligt, men det är inte fel att rida på andra bett än tredelat. Det betyder inte att man är mindre okunnig som ryttare eller att man är elak mot sin häst, eftersom att vissa helt enkelt trivs mycket bättre på andra alternativ.

Det finns självklart dem som använder sig av starkare bett i okunnighet och då tycker jag att det är en annan sak, då tycker jag att det är fel. Men om man har haft en seriös och kontinuerlig dialog med sina tränare och båda partner kommit fram till ett och samma beslut tycker jag att det är bra att man väljer att rida på det som känns bäst för både sig själv och hästen.

Jag tycker alltså att man ska vara försiktig innan man kastar ur sig vissa åsikter kring bett. Speciellt på bloggar, för att du har absolut ingen aning om hur hästen i verkligheten och jag anser att ingen kan döma helt utifrån ett par bilder eller filmer. Råd kan man ge, men då ska det vara mogna och inte att man misshandlar sin häst för att man rider på ett starkare bett.



Kommentarer
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

jag tror tyvärr, precis som du nämner, att det är många som betslar upp pga okunnighet. framför allt hoppryttare i de yngre åldrarna brukar enligt mina erfarenheter rida på skarpare bett än vad som behövs istället för att få hästen ordentligt lydig genom dressyr.

2011-05-01 @ 11:31:24
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller HELT och hållet med dig!

"Speciellt på bloggar, för att du har absolut ingen aning om hur hästen i verkligheten och jag anser att ingen kan döma helt utifrån ett par bilder eller filmer."

Ingen hade kunnat säga det där bättre själv, tänk om ändå fler kunde resonera så.

2011-05-01 @ 12:05:08
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Caroline

jag håller med, tyvärr utgår väldigt många från sig själva, det gäller att kunna se saker från olika håll

2011-05-01 @ 22:28:07
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Catrin Egerfors - Mitt liv som tävlingsryttare!

Håller helt med dig! Alla hästar är olika! Min häst går tex jättedåligt med tredelat, men super med ett smalare 2 delat! :)

2011-05-02 @ 09:41:26
URL: http://cathie.se
Postat av: Karin

Du är inte ensam om att gilla pelham :) Har samma tanke att hästen blir avslappnad av det och funkar kalasbra. Det krävs små hjälper och mycket ridning för att det ska funka med den typen av bett. Jag tror att det beror på att det "ramar in" munnen och blir tydligare. Helst rider jag med vanligt men skillnaden är så stor.

2011-05-02 @ 10:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0