Underlag

Det varierar väldigt mycket vad man kan ha för underlag i boxen. Jag har tagit upp det några gånger tidigare här vilket underlag jag står på, men sen så har jag ju även stått på några andra.

Torvmix är det jag står på i dagsläget. Som man hör på namnet är det en mix, och det är en blanding av torv och spån. Jag är inget större fan av torv men vi var tvugna att byta från spån och då var det antingen vanlig torv eller torvmix. Det funkar bra med torvmix men jag tycker att torv blir så dammigt och gör boxen väldigt mörk. Alla dem hovslagarna jag haft säger att torv inte är det helt ultimata man kan ha för hästens hovar, men jag antar att det varierar från hovslagare till hovslagare. När jag köper torvmix köper vi en hel pall med 18 balar och det brukar gå på cirka 1800:-, då med en liten rabatt för att man hämtar själv.



Spån hade jag det första året med Saga och även den typ av underlag jag tycker är bäst. Det är ljust och väldigt lättmockat. Dock kan det ju damma en del, men det beror lite på vad för spån du har, det bästa är kutter. En annan nackdel är också att det är svårt att göra sig av med efter, och det var även en av anledningarna till att vi slutade med det.

Halm stog jag på med Ronda i vårat första stall, och det anses även att vara en av dem bästa underlagen. Den stora nackdelen med halm är att det blir otroligt dammigt, så för känsliga hästar funkar det oftast inte. Det var det som hände med Ronda, hon fick hosta på grund av dammet så vi var till slut tvugna att byta stall. Vad som är bra med halmen är att dem alltid har något att pilla med, och det uppfyller hästens krav på 18 timmars behov av att tugga. Dock finns det ju en nackdel, och det är för dem hästarna som gärna äter för mycket... Halm är även väldigt mjukt för hästen att ligga på.


Bildkälla

Torv har jag också haft, det är ungefär som torvmixen förutom att det är bara ren torv i en bal och inte blandat med något annat. Torven var lätt att göra sig av med, folk använder det gärna som gödsel till sina växter och i trädgårdar. Många har bädd när man står på torv, vilket betyder att man låter kisset ligga kvar och endast mockar ur bajset, det blir som en hård bädd som hästen står på. Detta gör att det bland annat dammar mindre och är mer snabbmockat.

Nu undrar jag vad ni använder er av för underlag, och vilket ni tycker är bäst? Vad har ni bra/dåliga erfarenheter av?



Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag har stått på både spån, torv och halm. Tycker bäst om spån, för det är så snabbmockat haha. :) Nu står vi dock på halm eftersom vi bytte stall. Det fungerar jättebra tycker jag, speciellt som min häst gärna blir uttråkad och äter på boxinredningen annars. När vi stod och då också bädd tyckte jag det vart lite äckligt efter ett tag, speciellt när man ska tömma och hålla på, det var mindre kul.

2011-03-14 @ 13:22:10
URL: http://veggieweirdo.blogg.se/
Postat av: ERICAPERZZON

Papper har vi i stallet jag står i nu. Det bästa för hästen men tar lite längre tid att mocka än spån som vi hade innan. Men det kan det ju vara värt om det får hovar och lungor att må bra:)



/E

2011-03-14 @ 13:54:50
URL: http://ericaperzzon.se/
Postat av: Angelina

Nu när jag har bytt stall har jag spån och min häst trivs jättebra med det. :) Jag tycker också att det är lättmockat. Nackdelen är att det glider isär så lätt, så att det nästan blir tomt i mitten av boxen, man borde egentligen ha gummimattor under tycker jag.



Torv hade jag innan och det HATAR jag verkligen. Man blir helt smutsig (händer, ansikte, skor & kläder) även hästen blir typ svart där den har vita tecken. All utrustning blir jättemsutsig & det blir så himla mörkt ett stallet med torv. Det är tungt att mocka om man som mig vill mocka hela boxen varje dag och gärna vill ha ett riktigt tjockt lager med torv.

2011-03-14 @ 14:12:15
URL: http://inchlaggan.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag har alltid stått på halm, jag tycker det är super just för det du skrev, hästen har alltid något att tugga på och ingen av mina hästar har ätit för mycket av halmen. En stor nackdel är att jag är allergisk mot halm så det var lite jobbigt att mocka haha!



Nu när vi bytte stall nu så har vi torvmix, jag gillar det egentligen inte just för att hästarna inte kan äta på något. Men det fungerar, lättmockat men mörkt..

2011-03-14 @ 15:47:41
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Nadja

Jag har haft lite olika, men just nu har jag spån och det trivs jag på :)

2011-03-14 @ 17:40:59
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Karin

Har sagt det förrut, halmpellets är billigare och smidigare. Tycker 100kr/bal för torvmix verkar dyrt. Jag är övertygad om att det finns kunder för halmpelletsgödsel också, den behöver ju inte lagras.

En av många tillverkare www.tunhempellets.se

2011-03-14 @ 19:19:53
Postat av: Jenny Carlen

Jag använder torv på höst/ vår och spån på vintern (torven fryser och blir hårda klumpar när det blir minusgrader).

2011-03-14 @ 21:16:35
URL: http://jennycarlen.blogg.se/
Postat av: Rebecca ♥

Jag använder torv och spån till mina. Gillar torven bäst då det är mest lättmockat. Konstigt för vårt dammar inte alls mkt? Spånet dammar betydligt mer. Mörkt blir det inte heller men det beror ofta på stallet. Ett ljust och luftigt stall med fönster och bra belysning. Det är ju det bästa ströet för hästen då dammpartiklarna är av en annan storlek så det irriterar inte hästarnas luftrör och det binder amoniak som hästarna är väldigt käsnliga mot.



Halm HATAR jag haha ;) Dammigt, svårmockat, svårt att få tag på halm av bra kvalitet och svårt att lagra rätt utan att det blir dåligt. Luktar apa att ta ut en halmbädd ;)



Enligt alla hovslagare jag pratat med är torv snarare bra för hästens hovar då det har en naturlig bakteriflora, men det passar inte hästar som tex har problem med röta, men det har vi ingen som har ;)

2011-03-15 @ 07:58:42
URL: http://escana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0