Tillbaka

Heeeeeeeeeeeeeeej!
Jag har egentligen varit hemma sen fredag natt klockan två, men jag har helt enkelt inte orkat uppdatera. Men jag har läst alla era fina kommentarer vilket värmer otroligt mycket!

Anledningen till varför jag låg på sjukhus kommer här:
Som ni vet så gick ju jag och Saga omkull förra söndagen. Jag och mamma åkte in dagen efter till Huddinge sjukhus pga mina smärtor i nacken och ryggen. När vi kom fram och väntat ett tag kom en läkare som undersökte. Han trodde att jag hade skador på kotorna då jag inte kunde röra mig nästa, så jag fick nackkrage på mig direkt och fick inte röra mig. Några timmar senare röntgades jag, och efter ytterligare några timmar fick vi svaret att inget var brutet eller skadat men att alla muskler sträckts.

Jag fick då av läkaren en medicin dosering på 8 ipren och 3 alvedon per dag. Började med detta på tisdagen och på onsdagen vaknar jag av att jag måste springa till toan och kräkas. Efter det börjar det hugga/krampa i sidorna på baksidan av magen, vid ryggen precis under revbenen. Det kommer i intervaller och under tiden jag har dem kan jag inte röra mig, utan måste stanna och gripa tag där det gör ont. Får ingen luft under tiden heller. Låg i sängen hela dagen med den här smärtan, nästan kröp till stallet för att fixa Saga och väl hemma igen gjorde det så ont att jag bara grät. Mamma ringde sjukvårdsupplysningen och dem rekomenderade att vi skulle åka in dagen efter om det inte blivit bättre.

Jag vaknade dagen efter med ännu värre värk så vi var först iväg till vårdcentralen där vi fick en akutremiss till sjukhuset och så åkte vi in igen till Huddinge sjukhus. Väl framme där fick jag träffa olika läkare och en kirurg. Dem trodde att det var något med organen, att det var en blödning någonstanns. Så jag skulle in på kontrasröntgen. Fick en kanyl i armen för att man sprutar in en speciell vätska i kroppen under denna röntgen så att det skapas så att säga 3Dbilder av kroppen.

Efter cirka 4-5 timmar av väntan på röntgen fick jag äntligen röntgas. Efter det väntade ytterligare tre timmar väntan innan läkaren äntligen kom med besked. Det var inget organ som gått sönder men magsäckshinnan var svullen och det var sår i magen. Och vet ni varför? Jo, för att läkaren från måndagens besök gett fel dosering av tabletter. Det skulle vara 8 alvedon och 3 ipren, han hade alltså sagt tvärtom till mig. På grund av detta så hade alltså min mage fått ta smällen. Hade jag fortsatt med tabletterna ytterligare en dag hade det varit risk för mycket större skador.

Kom hem runt två på fredagnatt och nu har jag fått en speciell magmedicin som jag ska äta i fyra veckor. Förhoppningsvis räcker detta men om jag fortfarande har ont kommer dem behöva gå ner i magen för att kolla. Jag är iaf glad att vara hemma igen, men så j'vla arg på doktorn för att han sa fel.

Jag mår i stort sett helt bra, får kramp ibland och nacken ömmar även. Men det blir bättre och bättre för varje dag och dem nya tabletterna är super! Saga mår jättebra även hon, har inte märkt något annorlunda med henne. Red en stund igår för att känna igenom henne och hon var lite stel men efter ett tag kändes hon riktigt fin!

SÅ, nu är uppdatering tillbaka till vad den ska vara! Känns som att jag sagt det hela tiden men det har hänt massor med nya saker jämt som kommer ivägen. Här är filmen från omkullridningen igen:


Kommentarer
Postat av: Emma Elfstrand - hästblogg

denna härliga svenska sjukvård ;) när jag åkte hem från sjukhuset efter brottet så glömde dem skicka med mig smärtstillande... gött på ett helt färskt brott :P

2011-06-12 @ 18:31:16
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Usch vad otäckt! Men tur att inget var trasig på dig eller hästen iallafall!

2011-06-12 @ 19:05:30
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: Karin

Inte för att vara sån men du gör helt rätt om du anmäler honom. Visst du kanske inte får ut något utav det men han får en varning och du kan göra så det inte händer någon annan i framtiden! :) Hoppas du blir bättre :)

2011-06-12 @ 19:05:33
Postat av: Elin

Usch det där lät inte kul.. Men vad bra att du mår bättre! :)

2011-06-12 @ 19:40:28
URL: http://elinloden.blogg.se/
Postat av: Amanda

Läskigt! Själv har man också varit inne på sjukhuset, dock akademiska ;) KRYA PÅ DIG!!!

2011-06-12 @ 20:51:45
URL: http://amandatillenius.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag hatar läkare. Hela tiden blir det fel antingen dosering eller vad man har för fel.

Jag opererade bort en sprucken blindtarm för snart två år sedan. Den första läkaren sa att jag hade träningsvärk och skulle skicka hem mig!

Jag fick dropp och hängde på droppvagnen när jag var uppe och gick för jag hade så ont! Som tur var kom en annan läkare på eftermiddagen och han konstaterade direkt att det var blindtarmen. Den var ju som sagt sprucken när de väl tog bort den. Har läkaren skickat hem mig hade jag kunnat dö! Jättefarligt med sprucken blindtarm!

Jag tycker ni ska göra en lex-maria anmälan. Jag själv ångrar i efterhand att vi inte gjorde det!

Skönt att det är löst för dig nu. Krya på dig!!

2011-06-12 @ 21:37:20
URL: http://eeemmmsii.blogg.se/
Postat av: Debb

O.M.G! Thats all i gotta say

2011-06-12 @ 21:50:30
Postat av: Karin

Klantig doktor. Du äter väl inte ipren fortfarande? Bra att du kryat på dig lite! Lex maria gör sjukvården själva. Ta för vana att läsa doseringen på läkemedel och verkar det konstigt så dubbelkolla. Ibuprofen är lömskt.

2011-06-13 @ 19:43:57
Postat av: Ellie

Jag råkade snubbla in på din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att blogga :)

2011-07-13 @ 18:32:03
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0