Dagens Fråga

Svar: Nellie är min kompis Millas häst som hon har för försäljning/tillridning, och som jag rider då och då. Hon är ett 8-årigt sto, vet tyvärr inte stammen mer än att den är fin. Kan höra med Milla idag, ska nämligen träffa henne senare :) Nellie är rätt så speciell, har nog skrivit lite om henne tidigare. Kolla under kategorin "Dagens Ridpass" eller "Dagligt". Jag trivs iaf väldigt bra med henne och tycker om hennes personlighet även fast hon kan vara lite knepig. Liknar Ronda väldigt mycket i beteendet! Antar att det är det som lockar.

Svar: Hej! Ja det kan man. Du kan alltid använda det i förebyggande syfte, det är aldrig farlig att använda hovolja/fett (iaf inte vad jag vet). Men absolut, använd det gärna för att motverka sprickor, plus att det gör hoven starkare efter en tid regelbunden användning.


Kommentarer
Postat av: Bella

Min hovslagare avrådde alltid från att använda hovfett och istället använda mat/olivolja för dagligt bruk. Skulle tydligen vara betydligt bättre för hovarna!

2011-06-29 @ 19:43:17
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: johanna

man ska inte behandla dåliga hovar utifrån utan istället ge lämpliga fodertillskott. Fettet på hovarna ger samma effekt som lypsyl på våra läppar, det lurar hoven att tro att fuktnivån är god samt täpper till porerna som ska ta upp vätska.



Min hovslagare avråder bestämt från alla typer av hovfett.

2011-07-12 @ 08:25:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0