Hästevent- perfekt för att förnya idéförrådet

Alltid efter sånna här stora evenemang är jag fylld med så himla mycket ny inspiration. Att se världseliten i både hoppning och dressyr, välridna och duktiga hästar, fin utrustning i mängder, kunnigt hästfolk och umgås med andra hästgalna kompisar ger en nya, bra idéer som man lever på ett bra tag.

Jag blir alltid så peppad av att se dem stora ryttarna rida, jag försöker titta och granska deras ridning och hästar så mycket som möjligt. Jag tror att man lär sig väldigt mycket av att se hur andra rider, självklart är det inget man kan härma direkt men man kan kolla hur dem använder sig av olika ridstilar, tar sig ur knepiga situationer på banan, sitsen etc.


Bildkälla

Jag brukar även kolla mycket på hästarna och hur ryttarna rider dem. Oftast brukar jag försöka kolla lite extra efter hästar som liknar min egna i storlek och kanske temperament för att se hur ryttaren använder sig av hästens fördelar, men också hur den backar upp och reglerar hästens nackdelar. Det tycker jag man lär sig mycket på! Och sen tycker jag också att det är bra att se så många välridna hästar eftersom att man automatiskt strävar efter att få sin egna häst lika bra riden och oftast blir man mer motiverad och anstränger sig för att t.ex. leta upp bra övningar och lägga upp strukturen på ridpassen i förväg. Det behöver ju inte vara så att man måste gå på stora evenemang som Globen eller Göteborg, det kan räcka med att kanske gå på en clinic som någon duktig ryttare håller i.


Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Håller med, det är så härligt att komma hem full av inspiration!



Bäst är ju Falsterbo när man kan sitta och titta på framridningen :)

2011-02-28 @ 08:42:32
URL: http://escana.blogg.se/
Postat av: Caroline

SV 630 kr:)

2011-02-28 @ 13:10:14
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0