Pessoa Magic System

Rostfritt 3 delat bett med kopparkula i mitten från Pessoa, ringarna är 65 mm i diameter.

Betten från Pessoas "Magic System" är en unikt framtagen, patenterad design, från Pessoas bett serie som är mycket flexibel.

Unikt format för att skona hästens tunga och gom. Magic System-bett förhindrar att bettet vinklas upp i gommen, trots att det är ledat.

Kombinerar rörligheten hos ett ledat bett med den kontroll som en stång ger. Förhållningen går också igenom mer direkt eftersom inte hela bettet rör sig i hästens mun, utan bara den del som tygeln förhåller.

Källa

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det här bettet. Någon som ridit på det? Bra/dåligt? Vad kändes annorlunda mot ett vanligt bett? Var det en direkt förändring, eller tog det några ridpass innan man kände skillnad?

 


Kommentarer
Postat av: ida

Hej! Jag har det bettet =) Jag gillar det, eller ja, min häst gillar det =) Ligger stadigt i munnen men känns som ett vanligt bett att rida på, min häst är ganska orolig i sin mun men gillar bettet. Jag kan rekomendera det, men sen passar det ju inte alla hästar men det är säkert ett bra bett.

2011-04-27 @ 11:35:41
Postat av: Lamia / Hästsport

Har inte det där bettet, men ett annat från Pessoas Magic serie. Det är skitsnyggt (haha, som om det spelar roll men ändå ;) och hästen trivs jättebra! Ligger super i munnen.

2011-04-27 @ 12:57:37
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Tessan

Jag använder det på min häst, inte varje ridpass. Bleven direkt förändring fick en väldigt känslig och lydig häst. fungerar väldigt bra men min häst reagerar väldigt mycket på det så jag använder de inte i hoppningen. På ett vanligt bett kan jag knappt bromsa min häst för hon är så "seg i munnen" så jag skulle säga att de är extrem skillnad på bett. Blir ju i princip som ett rakt bett.

2011-04-27 @ 23:50:42
URL: http://theresebouvin.blogg.se/
Postat av: clara

Jag har oxå ett sånt bett! Min häst verkar tycka väldigt bra om det! Ligger stilla, men är samtidigt rörligt, han får liksom lite space att röra sig på ;)

2011-04-28 @ 21:15:50
Postat av: sara

Köpte det bettet till min häst. Hon har annars gått på mest nova och vanligt rakt med fasta ringar men hon blir lätt stark ibland men vill inte byta till något "super" stark bett så provade detta tredelade "magic" bettet.



Det var sjukt stor skillnand. Hon brukar annars bli tung och lägga all vikt på bettet men inte ett dugg med detta! Och jag behöver inte be henne att stanna 100 gånger utan det räcket med en gång. Hon verkar trivas och det verkar vara HELT perfekt på henne förutom en sak, hon håller på med det hela tiden, och gapar och grejar, tuggar fast endå inte på bettet. Även när man tar ridbilder så gapar hon på de flesta bildern och det ser nästan ut som om man drar jätte mycket i henne fast man knappt håller i.



Det var ju tråkigt, hade vart totalt perfekt bara om hon blev mer stilla i munnen. Har funderat på att köpa hem några andra liknande bett typ och testa. Vill absolut inte ha starkare heller, hmm jobbigt med bett!



Nu så länge rider jag med detta och sen ibland, några gånger i veckan så varierar jag med det raka med fasta ringar och hon blir inte sådära tung längre så länge man varierar betten hela tiden :)



men det dära bettet är helt klart värt att testa :) Som sagt, funka perfekt på min förutom att hon aldrig kan stänga munnen med det ;)

2011-05-01 @ 22:20:33
URL: http://hastbloggeen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0