Pay & Jump 1/4-11

Det här var lugnt våran värsta tävling tillsammans. Jag tänkte gå igenom den först och sen skriva om mina tankar kring varför det gick som det gick.

90cm

Det finns bara ett ridhus på Runsten, och en liten liten del av ridhuset brukar användas till framhoppning. Problemet är att det finns inga andra möjligheter att rida fram förutom en skogsstig, vilket är relativit svårt att rida fram ordentligt på. Jag red fram så mycket jag kunde på skogsstigen, men det var svårt i och med att det var ett flertal hästar där samtidigt. Jag cirkulerade runt insläppet för att få komma in så fort som möjligt, och när jag väl kom in hann jag rida ett varv innan dem ropade in mig på banan. Vi pratar alltså om kanske 1-2min. Det slutade med att jag fick kasta mig över räcket och oxern en gång (vilket gick hemskt; första gången vi ser bommar på tre månader och då ska vi hoppa på 90cm, jag blev stressad och nervös. Väl inne på banan kom vi fel, ingen fart och jag tvekade. Slutade med att jag utgick självmant. Inte så kul alltså..

100cm
Den här gången fick vi i alla fall kanske fem minuter att rida fram, alltid något! Nu kändes det mycket bättre på framridningen, fast jag hade fortfarande en del osäkerhet kvar i mig vilket sabbade för oss inne på banan.. Vi kom runt fast med en hel del fel.

Jag tror det var ett väldigt stort misstag av mig att starta en Pay & Jump efter ett sånt här långt uppehåll från hoppningen. Det gjorde oss nog bara mer stressade och osäkra. Men men, man lär sig av sina misstag antar jag.

Vi ska till Caroline på fredag och köra lite bommar och så bara för att det ska kännas bra inför söndag, och sen kommer jag bara att gå in med inställningen att det får gå som det går, bara det känns någorlunda bra.

Kommentarer
Postat av: Eleonor

Tråkigt, men med de förutsättningarna på framridning/hoppning så är de lätt att de går åt pipsvängen rent ut sagt!

2011-04-05 @ 21:23:21
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vad synd :( jag hade turen att få rida fram ganska länge ändå.

Har du planerat in någon mer tävling?

2011-04-05 @ 22:02:04
URL: http://lavenza.blogg.se/
Postat av: erika

Usch inte kul när det är så dåliga framridningsmöjligheter :(.

Men man får som försöka fokusera på de träningar/tävlingar som har gått bra istllet, för att inte fastna i ett dåligt mentalt läge. Det kommer säkert gå mycket bättre nu framöver när ni är på ett ställe med bättre förutsättningar!

Du skriver att man lär av sina misstag. Men i det här fallet tycker jag snarare att man lär sig efter ett tag vilka ställen man ska åka till och inte på tävling/ pay and jump!

Jag är glad att jag läste detta, då vet jag att det här stället inte är något för "vinterarrangemang".

2011-04-06 @ 09:30:06
Postat av: Lollo

Usch va trist... Tråkigt när man får så kassa förutsättningar! Jag hoppade igår och fick hoppa mina 2 efter varandra i 120 för det var bara jag som hoppade 120 på p&j... Msn blir lite lagom stressad även om man inte borde det eftersom att det är en p&j. Får ta den tid det tar! Men så blir det ju inte riktigt.

2011-04-07 @ 13:14:30
URL: http://Http://www.lbrantsberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0