Hoppträning med Saga

Idag var vi iväg på hoppträning för Cathrine. Var var och dressyträna igår (kommer som ett separat inlägg senare med film) så mycket av ridningen och känslan fanns kvar till idag vilket hjälpte till mycket. Hon var mjuk och väldigt lyhörd, vi har dem senaste träningarna haft problem med att hon inte lyssnar alls på mig men idag var jättefin!

Det var mycket gymnastik och stärkande idag vilket är supernyttigt för Saga. Första övningen var räcke, fem bommar tror jag det var och sen oxer. Här fick hon verkligen tänka till eftersom att det inte gick att rusa fram till oxern pga bommarna som låg imellan. Hon var jättefin här, när jag rätade upp mig efter första räcket lyssnade hon bra och gick lugnt mot oxern. Sista gången låg den på 1.30m, det kändes grymt bra och faktiskt som att hon ansträngde sig. Cathrine sa att hon kanske börjar se hindrena när dem kommer upp lite haha. Det kändes iallafall jättebra där, och väldigt kul var det!

Sen var det en linje med fyra oxrar där det skulle va ett galoppsprång imellan varje, avståndet mellan oxrarna ökade med två dm efter varje hinder då hästarna accelererar efter varje språng. Saga lyssnade även här mycket bra, gick lugnt imellan och hoppade mjukt.

Att tänka på med min ridning idag var att jag var väldigt lugn överlag, vilket jag tror mycket satt kvar efter dressyren igår. Låga händer, upprät mellan hindrena och viktigast mot. Om jag lutar mig framåt blir det ju automatiskt att hon ökar farten. Om jag därimot rätar upp mig efter varje hinder och behåller en lugn hand samt stöd med skänkeln blir hon själv lugn och lyssnar på mina hjälper. Kul att känna skillnad, och skönt att det gick så bra idag då det har varit lite knackigt på dem senaste träningarna! Blev tyvärr ingen film (varför är det alltid så att dem gångerna det går som bäst filmar man aldrig?).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0