Markarbetsträning 20/11-10


(Jag vet redan att min sits inte är den bästa på bilden, men det blev stillbild från kameran. Inga kommentarer om detta behövs!)

Vi tränade som sagt markarbete för Rickard Pallin som jag tränade mycket för ibörjan med Ronda. Det jag gillar med hans träningar, speciellt markarbete, är att han bygger kluriga och väldigt roliga banor/övningar. Dem innehåller alltid mycket, mycket bommar där hästarna och ryttarna verkligen får tänka och jobba. Och jag behövde inte bli besviken den här gången heller, det var supernyttiga övningar för Saga!

Vi började med att rida fram och dela upp långsidan i tre delar; öppna första delen, ökning på mitten och sedan ta tillbaka och rida öppna ut. Saga var fin men det vi behöver jobba på här är att få igenom mer ställning och inte tvärning i öppnan. Hon var riktigt fin i ökningarna.
Galoppjobbade lite sen och gick till slut över till bommar.
Det var lite olika linjer som ni kan se på filmerna och den som var roligast var självklart den böjda (den liknade lite den här som jag har gjort tidigare) - och riktigt bra hjärngympa för Saga. Det skulle vara två steg mellan varje och saga satte dem varje gång, hon kändes riktigt fin. I dem andra bomövningarna handlade det mycket om att kunna variera; rida in i normalt grundtempo för att sedan på mitten behöva länga dem, även här var Saga riktigt fin och jag kände att jag hade mycket att jobba med, det vill säga att jag hade flera lägen jag kunde välja att rida mellan och inte bara två.
Sen la han upp allt så att det blev upphöjt och så jobbade vi i galopp och det är var så himla bra för Saga! Speciellt när den böjda blev upphöjd, till slut förstog hon verkligen att hon var tvungen att vänta på mig och inte bara rusa igenom.

Hon kändes jättefin under hela passet och jag tycker att hon svarade bra på den här sortens övningar, ska absolut göra liknande hemma (vilket jag också sagt tidigare) sålänge vädret tillåter.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jätte snyggt rider, Saga är så himla fin!!! Vilka roliga övningar ni fick göra :)

2010-11-22 @ 00:03:45
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Micke

POMMES va fin hon ha blivit! Stor skillnad mot vad jag kommer ihåg från sist jag såg någon film!

2010-11-22 @ 00:32:15
URL: http://weeazel.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Jag måste bara säga att jag tycker du är så himla duktig :) Och saga ser så himla välriden ut! Ni kommer gå väldigt långt tror jag :)

2010-11-22 @ 16:41:58
URL: http://mimmiolofsson.bloggplatsen.se/
Postat av: alexandra

Ser jättefint ut! :D

2010-11-22 @ 19:16:59
URL: http://nneeuu.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

så fina ni är! ser ut som toppenbra övningar. kul när flera mammor (antar jag) står och filmar. haha

2010-11-22 @ 19:28:41
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0