Dagens Ridpass

Idag red jag för första gången sen tävlingen. Har fortfarande ont i mitt ben men det var bara att köra iallafall, lite smärta dör man inte av.

Red iallafall i paddocken och hon var verkligen så sjukt fin! Började med mycket övergångar och tempoväxlingar vilket hjälper till att få igång bakbensaktivitet på hästen och ökar fokuseringen. Något som är viktigt att tänka på när man rider en övergång är att man inte glömmer att driva i övergången, även om man ska sakta av. Detta för att hålla igång aktiviteten i bakbena och inte tappa dem. Jobbade mycket i galopp sen, tempoväxlingar med fokus på att kunna använda så små hjälper som möjligt för att korta och sedan länga.
I höger var hon väldigt stel så där la jag mest arbete på att få loss henne och få igång galoppen och bakbena genom att rida mycket sluta längs långsidan och yttertygel-innerskänkel.

I vänster var hon så himla, himla fin trots att det är hennes svaga sida. Kunde öka och minska genom att bara använda mig utav sätet och bibehålla en otroligt mjuk kontakt mellan mun och hand. Just att korta galoppsprången var jag extra nöjd med då jag verkligen kände skillnad och hon kom ner i en väldigt samlad galopp som fortfarande hade power i sig. När jag efter kanske 10 minuters galoppjobb gick ner till trav igen var det en stor skillnad på traven, hon hade ett sånt steg att jag bara satt och skrattade! Det var så häftigt att rida i. Lätt i handen, och när jag la till skänkeln kom allt bakifrån och sköt henne framåt, så kul att känna! Travade av i en låg form där hon verkligen stretchade ut hals-nacke-ryggmuskeln. Frustade och var väldigt avslappnad.
Avslutade med att skritta av i cirka 15 min. Ett väldigt nyttigt och framförallt roligt ridpass!


En favorit i repris

Kommentarer
Postat av: Josäfin :>

Justja Sabina!

Vill du att jag ska skicka bilderna från Lurbo? Har helt glömmt bort det (:

2010-11-13 @ 10:37:09
URL: http://jossanamigo.blogg.se/
Postat av: Jessica

snygg bild :D

2010-11-13 @ 17:02:10
URL: http://jessicajosefsson.blogg.se/
Postat av: Karro

sv, haha jaa men vårat ridhus är ett gammalt konsum från 1959 :P underlaget består av torv/kiss/skit :s

Fast jag är ändå glad att jag har de :P

vilken fin bild! :)

2010-11-13 @ 18:16:05
URL: http://stockholmsponnyn.blogg.se/
Postat av: Hästens träning - En träningsdagbok för dig och din häst!

Hästens träning är boken som gör träningsplaneringen både enkel och rolig! Och äntligen finns det plats för detaljerna, som gör det enkelt för dig att fylla i, blicka tillbaka och se över din hästs träning, eran målsättning och samtidig kunna se när ni tränade och för vem, när ni ska tävla och vilken övning ni gjorde på eran senaste träning.



Boken gör både din planering och målsättning enkel! På ett otroligt lätt sätt får du ihop din planering, målen uppsatta efter era förutsättningar och samtidigt en tydlig överblick över din hästs träning.



För mer info om boken klicka på länken nedan (du kommer till annonsen).



http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=178764&catid=24

Postat av: Ida - en satsande juniorryttare

Kommer du att ställa av din häst på vintervila iår? :)

2010-11-15 @ 19:21:09
URL: http://juniorryttaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0