Broddat

Idag har det ju som alla vet varit galet väder, så jag kände att det var dags att brodda. Satte dock bara på två på varje hov, vi får se om det blir ännu halare så sätter jag på två till på varje. Det gick iallafall smidigt och snabbt att brodda, jag tycker inte det är speciellt jobbigt eller svårt men det gäller att man har bra verktyg till hjälp, annars gör man det bara svårare för sig själv. Här är det jag använder när jag broddar:


Den gula är ny, köpte den i helgen på tävlingen. Den använder man för att pilla ut smuts och liknande innan man använder gängaren. Superbra är den, mycket bättre än att ha en kniv med sig. Den röda är då gängare som man använder för att gänga ur hålen innan man kan skruva i brodden eftersom att dem oftast är fyllda med stenar och annat smuts (om du inte skruvar i broddarna direkt när hästern skos).

En vanlig skiftnyckel för att dra åt broddarna. Bra då man kan ändra storleken! Sen är det bara en vanlig hovkrats.

Bästa Elitbrodd! Har använt mig av dem sedan första året med häst och har aldrig blivit missnöjd. Håller mycket längre än vanlig brodd vilket är viktigt för mig då vi rider mycket på asfalt och broddarna slits fortare. Ger bra grepp för hästarna också. Jag brukar köpa en hel liten kartong (som den på bilden) och det brukr gå på kanske 250:- men då får man också runt 50 broddar, om det inte var mer till och med. Rekommenderar dem verkligen!

Jag skrev ett inlägg om broddar, snösulor och liknande förra vintern som ni kan läsa här.

Kommentarer
Postat av: Hoppbloggen

SV; Det är inga tomma ord utan bara ärlighet som kommer från mig i mina kommentarer! Nä visst är det så, jag gjorde också en riktig tabbe när jag tävlade på årets sista tävling (finns att läsa om under skellefteåtävlingen).



Precis, det syns att ni är samspelta och att ni kompletterar varandra under den rundan. Fundera noga och gör inget om du inte känner att du verkligen måste. Jag hade nog nöjt mig med ett bra avslut. Satsa på bygga upp till nästa säsong, kondition styrka och teknik så kan ni komma tillbaka i och vara i toppform till nästa säsong!

2010-11-10 @ 00:25:46
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

Hej :) allt bra? ska vi följa varandra på blogkeen? :D

2010-11-10 @ 03:13:29
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Siri

Sv: Tack, vad gullig du är!



Om du ska till Runsten den 20:e så ses vi nog där. Jag ska hoppa 90+100 igen. :)

2010-11-10 @ 08:01:00
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: sanna

sv: aha, är det en ponny?:)

Det ligger i Holland!:D

2010-11-10 @ 08:13:47
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

aha är det så de broddarna ser ut! jag tycker de är svårare att få i (vet inte varför, men de andra gick mkt snabbare när jag red 5-6 hästar om dagen, så fick bli dem då).

2010-11-10 @ 13:27:11
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0