Ja, jag är nog bortskämd

Vissa av er har kanske märkt den nya kategorin jag har skapat som heter "Känsliga ämnen". Där kommer ni kunna läsa om just känsliga ämnen inom ridsporten så som doping, hagar, täcken, olika ridsätt osv. Jag kommer berätta om ämnet och vad jag själv har för tankar kring det, sen vill jag väldigt gärna höra vad ni har att säga. Just nu finns det två inlägg som ligger där, dock verkar det vara lite problem när man trycker på kategorin. Förhoppningsvis löser det sig snart.

Något jag tänkte på idag var om bortskämdhet. Jag funderade vad som egentligen anses som bortskämd. Är det när man kan gå in i en affär med sina föräldrar, peka på vad man vill och få det? Eller när man kan åka och köpa nya hästar för 150 000?
Jag vet inte. Jag har nog inte sett mig som bortskämd. Jag har en häst ja, och fin utrustning kanske men jag betalar ju det mesta själv? Så har min syn varit tills för ett tag sen.

När jag åker hem åker jag alltid förbi Ågesta Ridskola, det ligger påvägen hem till mig, och då ser man alltid massor med unga tjejer som står och hänger vid hagarna, sitter och pratar utanför stallet eller tar hand om sin sköthäst. Och för någon dag slog det mig, hur lyckligt lottad jag är. Hur bortskämd jag faktiskt är. Tänk er alla tjejer som drömmer om en egen häst, alla de tjejer som alltid tittar längtansfullt på en när man kommer med sin häst till ridskolan, när man ser hur de önskar att de också hade en alldeles egen häst. Oftast går man bara förbi utan att tänka något mer på vilka det var, de är ju bara en i mängden. Eller?

Jag kommer själv ihåg när jag red på ridskola och det kom privatryttare. Alla vi ridskoletjejer som hängde efter för att titta när dem red, försökte gå fram för att fråga om man fick klappa och möttes av den här attityden som tyvärr många privatryttare har ibland, medvetet och omedvetet. När jag tittade upp och log mot ägaren möttes jag alltför ofta av ett par hårda ögon, ungefär som att ägaren tyckte sig vara bättre för att hon hade en egen häst och jag bara var en av alla andra ridskoleelever.

Har jag blivit så själv nu som privatryttare? Är jag den som tycker mig vara bättre än de som rider på ridskola? Jag vet hur det känns att stå och längta, sukta och drömma. Men plötsligt blev de drömmarna verklighet för mig och även om jag måste kämpa en hel del så har jag fortfarande fått chansen och möjligheten att leva min dröm. Jag tycker att jag kan klassas som bortskämd på ett sätt, och jag tycker egentligen att alla vi som har egen häst kan göra det. Tänk en extra gång, vi har vår alldeles egna häst. Vissa av oss har till och med flera.

Vad jag vill säga tror jag är att jag tycker att vi som har egen häst egentligen har ett slags ansvar. Vi ska inte se oss som bättre för att vi har dyr utrustning, egen häst eller möjlighet att ha egen häst. Vi borde hjälpa alla de som faktiskt drömmer, på olika sätt. Bara genom att le och säga hej när du kommer med din häst på t.ex ridskolan kan du göra en ridskoleelev jätteglad. Jag säger det här av egna erfarenheter. Att låta kanske två tjejer komma fram efter träning och få klappa din häst eller hjälpa dig att hålla något kan ge dem så otroligt mycket. Och det är så himla lätt att göra. En så liten handling kan ge så mycket lycka för någon annan.

Jag anser mig kanske inte vara högsta graden av bortskämdhet, men jo bortskämd är jag nog allt. Jag tänker dock inte låta andra påverkas av det utan snarare vända det och ge dem som kanske inte har det lika bra som mig just nu, en chans att få ta sig dit!

Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar?


Jag älskar dig över allt annat Saga

Kommentarer
Postat av: Bessile

Jag tycker du har rätt, och är jättebra på den synen!.

Jag är säkert en av de ridskoleryttarna (;

2010-05-16 @ 00:14:57
URL: http://besidethelove.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du är så jäkla mitt i prick! Har tänkt på det där flera gånger, och kommer ihåg hur glad man var när man bara fick sadla och tränsa sin sköthäst. Eller när det kom privatryttare till skolan och man gick blygt fram och frågade om man fick klappa och oftast var de väldigt snälla mot oss "andra". Men nu när jag har egen häst, inte för att vi åker runt mycket, och någon kommer fram och frågar om dom får klappa eller ge godis så är jag hur snäll som helst. Såklart dom får det! Man vet ju hur det känns, alla vi har nog varit där en gång vi med :)

2010-05-16 @ 00:25:08
URL: http://swars.blogg.se/
Postat av: vickan

jag skulle absolut inte kalla dig bortskämd. självklart kan man säga det om vem som helst för det finns alltid de som har det bättre eller sämre. jag tycker heller inte att bortskämd är samma sak som tex lyckligt lottad. tycker du är det senare isf. bortskämd är mer något negativt för mig iaf. om man sliter för att nå sin dröm och sen gör det betyder inte det att man är bortskämd. ungar som får allt de vill och inte behöver kämpa för det är bortskämda.

2010-05-16 @ 02:16:23
Postat av: Frida Elmlund - en hästmänniskas vardag

Riktigt bra inlägg!

När jag tänker efter känns det som om jag tagit hästarna för givna, att jag alltid kommer ha dem. Känner igen mig med det du skrev om när man gick på ridskola och precis så var det för oss alla tror jag. Får nog försöka förstå hur lyckligt lottade vi egentligen är!

Som sagt, riktigt bra inlägg! :)

2010-05-16 @ 09:31:41
URL: http://fridaelmlundare.blogg.se/
Postat av: Lina

Helt rätt som du säger! Vi som har egna hästar är väldigt lyckligt lottade, och ja, vi har ett hem och mat på borden..

2010-05-16 @ 10:04:01
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: s

håller med om det där med att man kan göra en ridskoleelev så glad genom bara småsaker. När jag gick på ridskola och inte hade egen häst så kände man sig jättespeciell om man fick hjälpa till med en privathäst, t.ex. skritta av den.



Bortskämd tycker jag dock inte man är om man betalar sin häst/utrustning själv. Då får man ju ändå kämpa för det själv. Bortskämd tycker jag man är när man får allting av t.ex. sina föräldrar och inte är tacksam/förstår hur bra man har det. Får man allting av sina föräldrar och är tacksam/glad för det så tycker jag inte man är bortskämd, då är man bara lycklig lottad.



Det var min åsikt. :)

Älskar din blogg

2010-05-16 @ 11:35:09
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - ny tävling i bloggen!

jag anser mig inte som bortskämt men lyckigt lottad. :) jag kommer också ihåg känslan att längta efter en egen häst och bli överlycklig om man fick skritta av en privathäst eller ens byta täcke på den. Jag kan faktiskt sakna känslan av att längta efter något så mycket, visst kan jag längta efter den dagen jag kan få en till häst eller så men inget slår den första egna hästen!

2010-05-16 @ 11:35:12
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag håller helt med dig! Mycket bra skrivet, det borde finnas något till ord som är som bortskämd fastän positivt, för bortskämd låter lite som du säger "få all man pekar på" men att skämma bort sig själv är väl inte så illa? Du har jobbar ju hårt för det du har och då är man ju inte så bortskämd på det sättet, du skämmer mer bort sig själv med det du gillar och det har ju alla rätt till :)



Det är synd att man ibland glömmer hur lyckligt lottad man är som kan ha och har egen häst!

2010-05-16 @ 11:45:17
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Lustigt, tänkte också på det här häromdan.. Jag tycker som många av de andra, bortskämd är man om man får allt vad man pekar på och inte ens är tacksam för det. Du är inte bortskämd, alla vi som läser din blogg förstår nog hur mycket du verkar slita med både jobb, skola och Saga. Att få det man drömmer om innebär att man lyckats, att man är lyckligt lottad. Se inte dig själv som bortskämd, men tänk för dig själv hur jävla bra du har det! :)

2010-05-16 @ 12:14:22
URL: http://rrebs.blogg.se/
Postat av: Tove - Ridsport, foto & vardag

Riktigt bra skriver och jag håller verkligen med dig! Vi hästägare är väl alla bortskämda på vårt eget lilla vis fast det är ju så olika, om man tar hand om hästen helt själv så är det ju även slitsamt :P

Ha det bra!

2010-05-16 @ 15:49:42
URL: http://londoninmyheart.blogg.se/
Postat av: Joelles hästblogg

Haha jag kommer ihåg när en ryttare frågade mig om jag ville hålla hans häst när han gick banan när jag var ridskoleryttaren, jag blev helt till mig och var så sjukt stolt när jag gick runt med hästen där! Kan känna igen mig helt i det du skriver, sjukt bra skrivet med!

2010-05-16 @ 17:48:47
URL: http://joellemyslek.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag anser inte att jag är bortskämd, jag betalar nästan allting själv, lånar hästar och lever väldigt snålt. Ridsport är en dyr sport, tyvärr :P

Bra skrivet, tänker ofta på det också! :)

2010-06-09 @ 21:25:19
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0