Veterinärbesök

Ja idag hade vi som sagt vår veterinär ute hos oss för att kolla tänderna på Saga. Jag har ju ingen aning om hur hon reagerar på sådana saker eftersom att jag inte haft henne tillräckligt länge för att kunna saker som det, så jag visste inte alls vad hon skulle göra. Såg framför mig en galen häst som behövde fyra bedövningssprutor, typ...

Haha nej men både jag och Marianne undrade om vi skulle behöva ge henne bedövning men vi tänkte att vi provar först och ser hur det går. Och jag hade inte behövt oro mig ett dugg! Efter att hon fått på sig själva munstegen (Tack Karin som kommenterade med rätt namn på "ställningen" :)  hon helt stilla utan att göra något och lät Marianne kolla i lugn och ro.


Bild lånad från Google

Saga hade hakar på båda sidorna som behövde raspas ner.
Jag har en tid kännt att hon på ett sätt "hakat" sig fast när bettet ligger i vissa positioner så Marianne sa att det är ju helt naturligt eftersom att bettet varit tvungen att lägga sig så och hon varit tvungen att ha det på det sättet.
Men nu är de iallafall nerraspade och Marianne rekomenderade även att rida med remontnosgrimma istället för aachen eftersom att själva nosgrimman (inte snokremmen) trycker just där hakarna har varit.
Jag hade även tänkt på att prova remont så det passade ju bra!


Bild lånad från Hööks

Marianne sa att det kanske skulle behövas slipa mer och isånnafall på klinik, men vi skulle prova i cirka två veckor och är det ingen skillnad ska hon komma ut igen och kolla, så bestämmer hon om vi ska gå vidare eller inte. Känns iallafall väldigt skönt att vi tog ut henne eftersom att det visade sig att det behövdes!

Innan jag började jobba sprang jag in på Lyckås och köpte ett remontträns för 299:-, bild kommer ;)

En lyckad dag!


Kommentarer
Postat av: vickan

vad tyckte hon om hennes bett? har hört så mycket olika från olika tandläkare så det skulle va intressant att veta :) min tandläkare rekomenderade iaf tunna raka bett men den tidigare sa tjockare gummibett men också raka. det skulle va kul om du skrev lite om hur du ser på olika bett och kommentera vanliga tankar och åsikter :D hoppas det löser sig med tänderna

2010-06-03 @ 00:37:48
Postat av: Karin

Fina Saga! Munstege heter det?

2010-06-03 @ 13:05:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0