Diskussion om Pessoabett

Diskussionerna om pessoabettet kommer aldrig att ta slut. Folk argumenterar för och mot, alla med den ena åsikten efter den andra. Jag har hittat en jättebra text som jag faktiskt kopierade, ni hittar hennes blogg och inlägget här.

"Pessoabettet är från början ett körbett vars namn man använder idag kom genom att Nelson Pessoa (känd hoppryttare, far till Rodrigo Pessoa) började använda det. Något det talas om att han ångrat idag. Egentligen heter pessoabettet Dutch Gag vilket på svenska betyder Holländsk munkavle.


En vanlig missuppfattning


Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där"



När man söker på google säger hittar man blandade resultat: vissa att pessoabettet har hävstångeffekt medan andra säger att det inte har det. Jag har alltid fått höra att pessoabettet har hävstångeffekt, sen vet jag inte om det stämmer eller inte. Dock tycker jag att det är svårt att bedömma något som i det här fallet när man hör så mycket från olika håll, jag tycker att man ska försöka gå efter säkra källor.

Pessoabettet ser ut såhär. Några olika modeller:



Och här är en rätt så enkel visning som jag hittade också:







Utan kedja (man kan sätta dit en kedja eller en rem, vilket många gör) så hissas bettet upp i munnen och ger tryck på nacken vilket gör att hästen "tvingas" böja på nacken. Men att böja på nacken är inte samma sak som att gå i form, hästen jobbar inte med rätt muskler eller på rätt sätt.
Jag har kopierat en till text som jag vet många bloggare använt sig av;
"att det ger dubbla signaler eftersom det både ger gagverkan (trycker på nacken så hästen vill sänka huvudet) och bryts upp i gommen så hästen får ont och vill kasta upp huvudet. Någonting som en känd häst-tandläkare har sagt är att det även är skadligt för hästens mun. Detta beror förmodligen på att bettet är överrörligt och hävstångseffekten inte stoppas av någonting, som tex en kedja eller en rem som det  finns på pelhambett och hackamore"

Om ni jämför texterna jag har kopierat så säger ena att det har hävstångseffekt medans den andra säger att det inte har det. Så vad ska man tro på?

De flesta vet hur ett pessoabett fungerar. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om bettet. Tycker inte om sättet det är konstruerat på, men samtidigt så är det något i mig som säger att det faktiskt är handen som bestämmer hur skarpt ett bett ska bli.

Vad anser ni om pessoabettet? Använder ni er av det? Har ni bra respektive dåliga erfarenheter av det? Vore roligt om vi kunde få igång en diskussion :)


Kommentarer
Postat av: ERICAPERZZON

Jag hade det på en häst för att hon helt enkelt inte blev lika stark då:P



Svar: ja jag vet:/



Ja det kan vi göra:) Lägg till mig och säg till så ska jag lägga till dig med:)



/E

2010-01-19 @ 13:46:30
URL: http://ericaperzzon.se/
Postat av: Karin

Jag har ett helt oanvänt pessoa eftersom jag tänkte en gång till på hur det fungerar och målet med att betsla upp. På den animerade bilden du har ser man tydligt att det ger inte bara dubbel effekt utan betydligt mer, det har även en hissfunktion (vilket iof kan vara fördel så trycket hamnar i mungipat i stället för tänder och laner). Orsaken till att jag inte använder det till annat än hyllvärmare är att det ger tryck på nacken. Jag kommer aldrig åt en häst genom den typen av inverkan. Jag hävdar att kraften ska komma från bakdelen och bära upp hästen och därigenom nå samling och balans. Jag har använt körbett, pelham, kandar osv men gag, pessoa och liknande kommer inte på fråga. Hackamore är också "modernt" och är inget man rider på utan insikt och en väl grundriden häst. Hackamore ska främst inverka på hästens hals, tygelns vikt (viktigt och avgörande) detta kombinerat med en god känsla för var hästen har sina ben och att sitsen är korrekt. Dessutom ska det sitta tillräkligt högt och inte på mjukdel. Jag tycker att en het men lydig häst kan ridas med vanligt bett i grundridning men att man ska betsla upp vid uteritt. Jag tycker också att ett bett kostar ofta från ett par hundra kronor och uppåt men de pengarna lägger jag hellre på en ridlektion....

En orsak till att välja pessoa tror jag är att hästen är stel, svarar inte, springer och går inte styra.....

Såg ni ponnyakuten nr 2?

2010-01-19 @ 14:25:07
Postat av: Klara Hovstadius -Tävlingsryttare med världens finaste ponny

Skrev om det i min blogg förut också, många olika åsikter! men har också hört att det INTE är pessoa som skapade det :P

2010-01-19 @ 14:42:57
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Postat av: Anna

Vilken bra illustration, intressant och detaljerad inlägg. Peessoa bettets vara eller inte vara - tycker en hästtandläkare poängterade en sak rätt bra. "Man kan diskutera bett hur länge som helst, i slutändan är det ändå hur och av vem det används som styr dess effekt (negativ och positiv)". Ligger något i det.



Mvh, Anna

2010-01-19 @ 22:28:04
URL: http://equipage.se/annas_blogg_sida1.html
Postat av: Emily

Jag tycker att hissbett - ex. pessoa - inte är bra eftersom det som sagt inte finns något som stoppar tygeltaget. Det blir lätt dubbel verkan och hästen blir öm i munnen. Man kan heller inte ge någon korrekt eftergift utan tygeln måste bli helt slapp för att bettet ska sluta verka.

Hävstångsbett - ex pelham - tycker jag är ok att rida på, många hästar trivs ju rentav bättre på det än tränsbett eftersom trycket fördelas och allt hamnar inte i munnen utan även under hakan.

Jag har alltid varit emot pessoa, vet inte riktigt varför, jag var det innan jag ens visste hur det fungerade. Jag tycker det är fult med :P less is more vad det gäller bett ;) och hjälptyglar med för den delen, tycker bara det ser illa ut. Men jag lägger mig inte i vilka som väljer att rida på vad, det är upp till hästens ägare/ryttare tycker jag. :)

2010-01-20 @ 12:01:05
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Lamia

Bra inlägg!

2010-01-20 @ 13:54:32
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Frida

Mitt hjärta värker när jag ser en häst/ponny med pessoa.



Är även tveksam till om dessa personer skulle uppskatta att man påpekar för dom att det bett dom satt i sin hästs mun är ett av de värsta betten man kan använda. Anledningen till att så många använder det är att det ser "snällt" ut iom att det inte har nån kedja och att det då skulle vara ett bättre alternativ än t.ex. pelham... :(

2010-01-20 @ 19:00:25
Postat av: Moa

Jag håller med det som någon skrev här innan. Hur bettet påverkar hästen beror mycket på hur ryttaren rider. Vår ponny går alltid på pessoa i hoppningen och hon fungerar hur bra som helst på det. Hon är en annars mycket spänd häst som haft problem med ömhet i hals, bog och nacke men efter att vi börjat med pessoat har allt detta försvunnit och hon är fin i munnen.



Jag har faktikst inga dåliga erfarenheter av pessoat men man ska väl i regel vara mycket noga med att tänka över varför man har vissa saker på sin häst.

Vi har även funderat runt andra bett och testat att rida henne på 2-delat pelham med gummi men det fungerar inte alls lika bra.



Så summan av kardemumman enligt mig är väl att man ska ha det som fungerar bäst så länge inte hästen tar skada:)

2010-01-22 @ 09:35:19
URL: http://moazalar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0