Benstrukturer i och fakta om hoven

Denna bild är lånad från AlltOmHästar




En bra bild på hur hästens benstruktur i hoven ser ut. Jag tänkte ha en liten "serie" där jag tar upp hästens muskler, skelett och anatomi. Tror ni det skulle vara intressat? :)

1. Skenben
2. Kotben
3. Frambenets långa tåsträckare
4. Kronben
5. Hovben
6. Hornväggen
7. Hornsula
8. Ligament
9. Elastiska putan
10. Strålben
11. Nedre gaffelbenet
12. Djupa bojsenan
13. Kotsenben
14. Ytliga böjsenan
15. Gaffelbenet



Såhär ser hovbenets läge ut i en frisk hov. Bild lånad från Hovvårdsförbundets hemsida.

Kan dra några exempel från AlltOmHästars hemsida:

" När hästen sätter ner sin hov i marken och belastar den så tas stöten och hästens vikt först upp av strålen och den elastiska putan. Elastiska putan belastas dels uppifrån genom att hovben, kronben och strålben trycks bakåt- nedåt tillsammans med den djupa böjsenan, samtidigt som det här sker så utsätts elastiska putan för ett mottryck underifrån av strålen som pressas mot marken. "

" Man uppskattar att ca 70% av all stötdämpning hos hästen sker i hoven. "

" Hästens hov kallas ibland för hästens extra hjärta detta är inte helt fel eftersom den ”pumpande” rörelsen som sker i elastiska putan (se ovan) behövs för att pumpa upp blodet från hoven tillbaka till hjärtat. Den här ”pumpande” rörelsen och också viktig för ämnesomsättningen i hoven, utan den skulle hovarna bli spröda och få sämre motståndskraft. "




En hov underifrån


Vi vet alla hur otroligt viktigt det är med bra hovar, så ta hand om dem. Hästens hovar kan jämföras med våra fötter, alltså bär de upp hela hästens kropp och tyngd. Det är hovarna och hästens ben (skelett) som tar imot all tryck vid ridning så det är viktigt att dessa delar på hästen verkligen sköts om på rätt sätt. Att börja med att ha en bra hovslagare som kommer var 6-8 vecka borde vara en självklarhet.


Sköt om din hästs ben, leder, hovar och skelett. Tänk att det på ett sätt är grunden till din hästs förmåga att röra sig och utföra de rörelser/övningar du ber den om. Utan en väl fungerande kropp kan inte hästen jobba eller prestera.



Sagas hovar efter en smörjning.



Häst med hålvägg, bil lånad från Bukefalos.



En hov som inte är bra skött.



Ännu en dåligt sköt hov.


Såhär ska en frisk hov se ut:



För att läsa mer om hoven rekommenderar jag starkt att gå in på Hovvårdsförbundets hemsida och AlltOmHästar. Jag lärde mig väldigt nyttig fakta som alla har användning av.


Kommentarer
Postat av: TjejTV

Fin häst, skimmlar är ju så snygga :).

SV: 24 handlar om underättelsetjänsten i USA, och deras kamp emot terrorism. Allt utspelas i realtid, dvs en timme i serien= en timme i verkligheten. Sjukt spännande ;).

2010-02-06 @ 17:32:44
URL: http://tjejtv.blogg.se/
Postat av: Ina Jacobsen

Mycket bra och intressant läsning - mera sådant!



Supersöt burk du har till hovfett (olja?), vart har du hittat den ? :)

2010-02-06 @ 21:58:42
URL: http://inajacobsen.blogg.se/
Postat av: isabelle

jag rekommenderar TORSKLEVERTRAN till hästarnas hovar! det är det bästa jag haft genom tiderna.

- kan ges i maten

eller

- penslas direkt på hoven.



bästa resultat för mig har varit att ge i fodret, en matsked om dagen, hästarnas hovar har inte en enda skråma på långa vägar, dessutom på min pålle som lätt tappar skorna sitter de fast mycket längre nu :)



från början var det hovis som rekommenderade, kan köpas på t ex granngården

Mvh Isabelle

2010-02-10 @ 17:52:17
Postat av: Maja

Är du medveten om att hovarna inte kan fungera som extrahjärtan om hästen har skor, samt att stötdämpningen också minskar märkbart då? Detta för att hästens hovmekanism inte kan fungera med skor på.

2010-02-22 @ 22:57:21
URL: http://causamremove.blogspot.com
Postat av: Anonym

Sv:

Härligt att du är intresserad! Själv är jag en riktig hovnörd och efter att ha läst på och lärt mig massor så har jag kommit fram till att det är barfota som gäller. :)

2010-02-23 @ 21:54:41
Postat av: En beridare i Holland

Hej, trillade forbi inlagget och ville bara hjalpa dig med anatomin. Det finns inget som heter "gaffelbenet". Jag antar du menar gaffelbandet och det ar ett ligament mellan kotbenet och carpus nedre ben. Det finns ett litet ben intill skenbenet som heter griffelbenet men som inte syns pa din bild.

Hovmekanismen fungerar med skor pa om hasten gar pa mjukt underlag sa marken kommer at att stimulera stralen.

2011-02-18 @ 06:25:36
Postat av: Erika

Som veterinärstudent måste jag göra ett litet tillägg: Nr 11 samt det ligamentet som går parallellt är sesamoida ligament (sneda och raka) vilka fäster an kotsenbenen. Vi hästmänniskor är för övrigt duktiga på att sprida talesätt omkring oss som inte riktigt stämmer med verkligheten. Hoven är ingen "pump" som stimulerar blodgenomströmning i benet (vilket MÅNGA påstår jag vet), studier har visat att det inte sker någon total genomblödning i hoven mer än någon gång per timme, vilket skulle göra den till en väldigt dålig pump. Däremot har man sett att hoven behöver avlastas för att den ska kunna blödas igenom ordentligt. Med detta inte sagt att hoven fungerar som en stötdämpare, vilket den gör! Hoppas det bidrog med något även om det var längesen inlägget skrevs! Bra initiativ, vi behöver diskutera för att lära oss.

2011-05-29 @ 13:30:10
URL: http://aldieb.blogg.se/
Postat av: Sofie

Om man vill att hoven (strålen) ska fungera som hästens andra hjärta vilket man vill så måste hästen vara barfota. Det är när strålenm nuddar marken som den pumpar ut blod i hoven. Har hästen skor nuddar sällan strålen marken. Bara ibland på en riodbanna/ridhus kan hoven sjunka ölångt ner i sanden så den får markkontakt, men det behövs i varge steg och inte några enstaka.



Ser man strålen i avtrycket efter hoven är det jätte bra och hoven fungerar som den ska

2011-12-26 @ 13:00:47
URL: http://sofiesliife.devote.se
Postat av: Alva

Bra blogg du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :D.

2012-03-18 @ 19:01:52
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0