Hoppträning 5 december

Idag var vi ju och tränade för en ny tränare, Caroline heter hon. Det var en jättebra träning!



Det var markarbete/hoppning med mycket fokus på lydnad. Det handlade också mycket om att kunna reglera galoppen så som man kan behöva göra när man hoppar en bana. Vi skulle t.ex. rida en linje som stog lite snett igenom, mellan dem två första var det 4 språng och mellan dem två sista 3 språng; du skulle alltså kunna ta tillbaka hästen. Det här är verkligen något jag velat träna på med Saga, och hon behöver bygga upp styrka för att orka.

Vi värmde upp självständigt och där kändes hon inte alls arbetsvillig, hon var stel och småreste när jag bad henne jobba i öppna/sluta. Men gav mig inte, precis som Kicki visade när hon red, och till slut kändes hon fin. Själva träningen började med en övning där vi skulle trava över cavaletti, göra en volt och sen travhoppa ett lågt räcke. Gjorde några följande liknande övningar och varierade mellan böjt och rakt spår. Hindrena låg på max 50cm, och det är sånt här Saga behöver för att få respekt även för småhinder. Normalt struntar hon i dem, går gärna rakt igenom och lyfter inte med speciellt mycket vilja. Nu började hon faktiskt jobba och hon lyssnade bättre och bättre efter varje övning.

Vi gjorde en övning, som vi alltid gjorde på KG-träningarna förut och som vi alltid misslyckades på då. Man rider in över ett räcke och sen ska man få in ett visst antal språng imellan innan man avslutar med ett till räcke. Vanligast är det att man ska träna på att korta och få plats med så många som möjligt. Förut när jag försökte minska och behålla en stadig galopp drog hon alltid iväg med mig, men idag när vi gjorde samma övning kunde jag reglera och behålla en aktiv galopp! Vi fick med det på film, se nedan. Vi fick in exakt det antalet språng som det skulle vara varje gång, kul!

I slutet la vi ihop allt till en liten bana och det kändes som att allt stämde. Avstånden satt, hon lyssnade och jag kände att det blev ordentlig ridning från min sida, förutom på sista linjen där jag klantade det lite, men det blev bättre sen när vi gjorde om. Men annars tyckte jag att hon framförallt lyssnade väldigt bra idag, och det känns som att lydnaden börjar bli mycket bättre.

Filmen är som sagt på g, men det tar ett tag att ladda upp den ;) LIGGER LÄNGST UPP I INLÄGGET! Får bli några stillbilder från filmerna sålänge:




Kommentarer
Postat av: Lina

Kul att det gick bra! Ni är så fina och hon ser ut att ha superhärlig galopp

2010-12-07 @ 09:49:19
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Karin

Kul med din video om Pikétröjorna :)

Tänkte på din tävlingspiké och knappen. Du kan ta loss den översta knappen och sy fast den på utsidan och sätta en tryckknapp under. Lite fusk men kanske funkar bättre?



Vilken skillnad det är på Saga nu i hoppningen riktigt lugn och jobbar fint.

2010-12-07 @ 15:04:41
Postat av: FRIDA ELMLUND

Himla fin och stadig hon blivit, bra jobbat! :D

2010-12-07 @ 20:17:43
URL: http://fridaelmlund.weebly.com
Postat av: mikaela

Ser väldigt trevligt ut :) man kan se väldigt stor skillnad på er bara under de senaste halvåret! Ser riktigt trevligt, sansat och lydigt ut :)

2010-12-07 @ 20:28:05
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Emelie

Saga är så himla fin! Ni är verkligen duktiga. Rolig övning!

2010-12-09 @ 15:14:02
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0