Sandö 1m och 1.10m

Inte så bra tävling resultatmässigt då vi rev tre (igen!!) i 1m och två i 1.10, men jag hade en bra känsla. På framridningen till 1m kändes hon väldigt stel och ovillig, fick inte till några bra språng så vi gick inte in på banan med en bra känsla. Hon sprang lite ifrån mig och jag slarvade med att ta tillbaka henne. Det som stör mig mest är att de hindrena jag la henne helt rätt på rev hon, medans hon hade god marginal över dem vi kanske kom lite tokigt på. Ibland känns det som att hon inte anstränger sig, men antar att det bara är att fortsätta träna upp det :)


I andra klassen var hon UNDERBAR på framridningen, verkligen jättefin! Även på framhoppningen fick vi till alla språng så det kändes jättebra när jag skulle in på banan.
Precis som förra gången så var det väldigt tajt i ridhuset och underlaget var helt ärligt hemskt!
Flera stycken hade gått omkull innan, halkat och tappat fästet och flera hästar vägrade att hoppa pga underlaget. Så jag var lite skraj att stora Saga skulle gå samma väg, men det gick jättebra. Första gick bra, andra och tredje var en linje längs långsidan med fyra imellan. Rev tvåan och trean för att vi kom för nära, här kände jag att hon inte lyssnade.
Fyran var en oxer ur en rätt så klurig sväng som gick jättebra, likaså feman som också var en oxer. Sexan kom vi helt fel på men där räddade hon oss genom att helt enkelt hoppa jämfota över hindret haha. Sjuan var en trippel som hon bjöd riktigt fint på och åttan var kombination som även den gick jättebra.
Jag är egentligen väldigt nöjd med den här rundan för att vi fick ett rätt så bra flyt efter början av banan.
Och med tanke på att det var riktigt dåligt underlag, trångt ridhus för en stor häst och att alla hinder var maxade så var det bra kämpat av oss!

Bara att ladda om inför nästa gång. Jag längtar tills utesäsongen sätter igång, tror att det är mer Sagas sak :P







Film och utvärdering av schabraket som många önskat kommer, jag har fortfarande galet mycket i skolan som jag sitter med hela tiden, därav ingen uppdatering här! Vet att det är tråkigt men håll ut, snart är jag back on track igen ;)


Kommentarer
Postat av: A L I C I J A H

haha gud du måste verkligen vara hästintresserad xd har aldrig sett någon som skriver så mycket om hästar :p

2010-04-24 @ 23:22:13
URL: http://aliciawillbo.blogg.se/
Postat av: Mirjam

fin blogg och snygg häst ;)

2010-04-24 @ 23:57:21
URL: http://sthlmftgotland.blogg.se/
Postat av: Lina

låter ändå ganska bra då med tanke på underlag och så. utesäsongen är mycket roligare!

2010-04-25 @ 09:24:50
URL: http://sallberglina.zoomin.se
Postat av: ASTRIDS TRÄNING - tävling i bloggen!

runsten har väl snart en utetävling? div II tror jag det är samtidigt :)



hon är väl lite som levi, när man kommer fel på hinder så anstränger dom sig. när man kommer bra och kan sitta lugnt så tänker de på annat :P typ vad de ska äta till middag ;P hehe

2010-04-25 @ 10:39:46
URL: http://astridstraning.blogg.se/
Postat av: caroline

tycker det ser mycket bättre ut än förra tävlingen hon ser inte alls lika stark ut, och inte lika besvärad av bettet. Har du bytt bett? eftersom hon inte krullar ihop sig lika mycket. Synd på första rivningen men såg ut som det blev några travsteg strax innan så inte så konstigt, andra hindret såg hon ut att komma lite nära därav rivningen. Kul att det går framåt:)

2010-04-26 @ 14:05:14
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Patricia

Hej!

Det ser bättre och bättre ut, med mer träning i ridhus kommer hon gå suveränt där med.Ute sässongen är det många som föredrar om deras hästar är lite större men då smiter man oxå lite ifrån själva problemet dvs trångt i ridhus,hästen river och att man kommer fel etc etc.

Prova att rida henne i en lägre form(håll ihop na mer) utan att hon går som en dressyr häst =)använd skänkeln eller ställ dig i fälltsits det kan vara småsaker som det.Som gör att hon tänker på vilken middag det blir ler Allt det där kommer att lösa sig med tiden,jag vet och ser att du är en skicklig ryttare!!!Bara att jobba på =)

Kram Patricia

P.s vilka höjder tränar du på hemma?Man ska iofs inte behöva hoppa högt utan endast cavalletibommar men vissa hästar behöver hoppa upp sig innan tävling dvs ska du starta 110 lägg upp 115-120 och träna på att hon verkligen lyfter och lyssnar på dina tygeltag och hjälper mm D.s

2010-04-27 @ 09:44:51
URL: http://www.harbystall.se
Postat av: Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D

jag tycker det ser kalas ut :)

2010-04-28 @ 19:21:45
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Saga är en väldigt fin häst! :)

Man har ju hört att "kommer man fel på hindret så har man en dålig galopp" typ, något sånt. Det är nog lättare för hästarna att rätta sig själva då i allafall. Så en bättre galopp skulle jag träna på om jag var du (inte nödvändigtvis högre tempo men mera "tryck" i galoppen, hajaru? :)

2010-05-11 @ 13:06:07
URL: http://jennniferhubinette.blogg.se/hastarna
Postat av: Emma

riktigt söt häst! :)

men får jag ge dig ett tips?! träna på avståndsbedömning. jag har tittat på massor av dina videos nu, och de flesta av rivningarna ni gör beror på att du hjälper hästen för lite. det ser ut som att du liksom bara sitter på hästen och låter den hoppa av där det blir. det din upp uppgift som ryttare att hjälpa hästen till att hoppa av rätt. hoppas inte du tar det som kritik, för det är bara ett gott råd. :)

2010-07-24 @ 13:06:11
URL: http://emmasol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0