Pessoa Träningssystem

Jag har tittat ett tag på Pessoa Träningssystem. Så här beskrivs produkten:

"Används för att hjälpa hästen att hitta en bra. rund och avslappnad träningsform under longering. Hjälper hästen hitta sin egen balans. Ryggmusklerna engageras och hästen tillåts jobba i en låg form, för att sedan successivt komma till en högre form. I galopp uppmuntrar Pessoa-selen hästen att lägga mindre vikt på framdelen och istället få in bakbenen under sig. Mycket justerbar, passar både häst och ponny."

Jag har ingen egen erfarenhet av detta longeringssystem men har hört att det tydligen fungerar väldigt bra. Jag funderar på om det skulle passa Saga som behöver bli mer rund och låg, om denna typ av longering skulle vara en hjälp på vägen. Är dock lite fundersam om en "del" på den, nämligen bakdelen som ligger mot hästens rumpa. Känns som att hästen borde bli störd/irriterad av den eftersom att den hela tiden slår imot hästen? Har kollat på videoklipp med den men där verkar hästarna inte bry sig om själva "bakdelen".. Ska prata med KG imorgon och se vad han säger.
Har ni använt Pessoa träningssystem eller har ni några tankar kring ämnet?


Bild lånad härifrån.

Kommentarer
Postat av: Louise

Störd blir hästen ja, varje gång den rör bakbenen får den ju ett ryck i munnen.

2010-04-06 @ 13:20:56
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Lina

Har inte så stora erfarenheter, men som det låter i beskrivningen vore det ju ultimat! Tror dock inte min dam skulle gå med på att ha selen som går runt bak på sig..

2010-04-06 @ 14:36:26
URL: http://sallberglina.zoomin.se
Postat av: sarah

Har också tittat lite på pessoa selen. Har dock aldrig kommit till skott. Men sägs att den är rktigt bra.

2010-04-06 @ 14:56:28
URL: http://ridsportsarah.blogg.se/
Postat av: Lamia

Det finns ingenting som "ger efter" när hästen gör rätt, utan det är konstant ryckande när hästen rör bakbenen..

2010-04-06 @ 14:58:21
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Tessan

Vi har en pessoa i stallet som jag använder när jag longerar, det blir ju inte så ofta men när jag väl gör de så vill jag att hon ska arbeta i en lägre form.

Den används oxå flera gånger i veckan av min tränare på en av hennes hästar som har väldigt hög nacke och blir väldigt spänd i ryggen. och såklart på mång afler hästar jag har aldrig sett någon häst som irriterar sig på bakdelen utan den ligger ju endå ganska stadigt, man kan ju oxå ändra så den inte hänger lika mkt och ställa om exakt hur mkt man vill ha hästen inspänd.

2010-04-06 @ 15:31:03
URL: http://theresebouvin.blogg.se/
Postat av: Emily

Jag tycker man ska använda den med kapson isåfall och inte sätta det genom bettringarna så hästen får ryck i munnen. Annars tycker jag att jag sett hästar som jobbat på ganska bra med de på sig. Men jag gillar inte principen att det sitter i bettet, bättre med kapson eller tillochmed grimma isåfall :)

2010-04-06 @ 18:51:05
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Katta

Vi har en någonstans i källaren som vi inte använder så om du kan hitta den får du gärna ta hem den nästa gång du kommer hit. Använder den inte för jag tycker inte det är bra med rycken i munnen på hästen, tycker tömkörning öär mkt bättre.

2010-04-06 @ 21:04:34
Postat av: Malin

Jätte bra system! Hästen lär sig att bära upp sig själv. Och det är inte alls ett konstant ryckande i munnen. Den ger efter när hästen gör rätt och tar när den gör fel, precis som vi gör när vi rider dem. Mkt bättre än att använda en gummisnodd etc.

2010-04-06 @ 21:23:45
Postat av: maja

Jag tycker den är superbra! dom blir riktigt mjuka o fina efter :) o man kan se hur ryggmusklerna arbetar när man använder den ! :)

Och hästen blir inte alls ryckt i munnen varje gång de rör bakbenen, om de söker sig nedåt som de ska så störs dom inte :)

2010-04-06 @ 22:47:33
Postat av: Bella

Inget att rekommendera. Bättre att tömköra. Som du själv ser på bilden och som andra skrivit ovanför så får hästen ett ryck i munnen varje gång den tar ett steg. Dessutom är jag inget fan av ett system som fixerar hästen och som man inte kan reglera eftergivt/inspänning själv. Är ungefär lika korkat som att rida på "gummisnodd"istället för en graman som faktiskt går att reglera. Nej satsa på en bra tömkörningsgjord istället om du vill avlasta hennes rygg någon dag i veckan! Superträning och du ser hästen arbeta frän backen=)

2010-04-07 @ 09:28:28
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Jeanette Myhr

Jag använder den på min ena häst, ungefär en gång i veckan försöker jag använda den. Tycker den är bra, han arbetar inte fullt men han latar inte runt ändå, är glad över att jag hittade den i stallet, den underlättar då han har svårt att behålla ryggmusklerna nu på senare år.

2010-04-09 @ 10:41:31
URL: http://jmyhr.blogg.se/
Postat av: Emma (gammal jobbarkompis) ;)

Hej Sabina. Jag tycker att pessoa-long är KANON! Bakdelen gör att hästen "drivs framåt" så fort den blir hängande i munnen. Hästen blir på så sätt "tvingad" att bära upp sig själv. Alltså, det blir inget ryck i munnen när hästen rör sig om den bär upp sig själv! Kramis

2010-04-09 @ 10:52:19
Postat av: NipNip

Man får inte spänna den för spänt, utan iden är att den är så pass spänt att om hästen försöker sätta upp huvudet så tar det emot, men då den går i rund form så är linorna ganska så lösa. Baklinan används för att få under bakbenena, och då hästen gör rätt och trampar under sig så har den inget tryck i munnen. Be hjälp av någon med erfarenhet, eftersom vissa hästar i början blir lite förvirrade...

2010-12-17 @ 07:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0