Planering

En sak jag tycker är väldigt viktigt när man har häst är att planera i förväg, att lägga upp ett veckoschema.
Jag har alltid haft det med Ronda, och även om man inte tror det så hjälper det väldigt mycket.
Jag tycker också att det blir lättare att hitta den typ av träning som passar dig och din häst, till exempel om det går bättre när ni rider ut tre dagar i veckan varje vecka eller om det går mindre bra när ni hoppar tre gånger.
Det är bara exempel, men jag tror att ni förstår vad jag menar.

Jag började med att skriva en slags dagbok när jag fick Ronda. 
Vi hade en bok i stallet där jag och Jasmin skrev i varje dag.
Det vi fokuserade på var dessa saker:
Vad för typ av träning gjorde ni?
Vilka övningar?
Hur gick hästen?
Hälsotillstånd?
Övrigt?

Vi skrev varje dag och boken hjälpte oss otroligt mycket eftersom att vi kunde läsa exakt allt om vad den andra gjort dagen innan, hur hon hade varit och om det hade varit något speciellt eller så, t.ex sår, svullnader m.m.
Dett gjorde också att man blev mer kreativ, fick idéer av varandra som man sedan kunde blanda och göra till sen egen övning.
Och det roligaste var såklart att man kunde gå tillbaka och se utvecklingen!


Sen när vi flyttade till Gullarängen tog jag även dit en liten whiteboard- tavla där jag skrev upp:
- foderstat
- täckesschema
- speciella saker som kanske bara var tillfälligt
- telefonnummer


Ibland skrev vi också små meddelande till varandra, som t.ex:
" Hej kan inte ta Ronda på onsdag nästa vecka, kan du byta till tisdagen?"

Efter ett tag skaffade jag även en whiteboard tavla som var indelad i veckans alla dagar, så på söndagen skrev jag i vad jag och Ronda skulle göra på mina dagar kommande veckan och sen när Jasmin kom fyllde hon i vad hon skulle göra.
Detta gjorde att det blev lätt för oss att se hur mycket hon skulle gå, vilken typ av träning, hur mycket variation det skulle bli och vilka dagar hon skulle gå extra hårt så att man kunde ta det lugnt efter.

 

När jag gör ett veckoschema brukar jag försöka lägga in så mycket variation som möjligt.
Jag kan köra dressyr tre dagar i rad bara det att jag en dag är i paddocken en stund, skrittar ut fem min för att sedan gå tillbaka till paddocken, nästa dag är ute på en äng eller på grusvägar för att sedan ha en dressyträning för instruktör sista dagen.


Mitt bästa tips för att få en vaken, nyfiken häst som ser fram emot att bli riden varje dag är att variera sin ridning, inte bara varje dag utan i varje pass.
Så att man inte sitter och rider varv efter varv efter varv på stora volten hela ridpasset.
Hästen kommer att tröttna efter ett tag.

Hur gör ni?
Skriver i "dagbok" varje dag eller har ni något annat sätt?



Kommentarer
Postat av: Emma Csendes

Vi har försökt skriva i en "dagbok" men det bara glöms bort XD dock smsar vi mkt o så, så att man ändå vet vad den andra gör osv :)

2009-09-12 @ 00:59:27
URL: http://snowhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0