Hur tränad är du?

Alla vet hur viktigt det är att att ha en vältränad, smidig och vaken häst. Vad man ofta glömmer är ens egen träning, och hur viktigt det faktiskt är att vara tränad själv. Jag vet själv hur svårt det är att hinna med allt; skolan, häst, kompisar, träningar, familjen. Men det gäller att prioitera och planera, då brukar man få det mesta att gå ihop.


Jag har alltid älskat att röra på mig och har under mina år hållt på med handboll, simning, dans, yoga, ridning och nu har jag ju precis börjar på boxning. Jag har även under ett år tränat självständigt hemma, och det blir antagligen det som ni kommer att få läa om mest. Jag har aldrig gått på gym eller tagit hjälp av någon tränare utan jag har hittat mina egna sätt och metoder för att må bra och uppnå de mål jag haft.


Jag tänkte den här gången berätta om den träning som jag gör idag. Alla vet ju redan att ridningen är den största delen i mitt liv, jag spenderar mellan två-fem timmar varje dag i stallet. På helgerna blir det mer.
 För att komma till mitt stall går jag en promenad på 30 min dit och sen 30 min för att komma hem. Detta gör alltså att jag sammanlagt går i rask takt 1 timme per dag, bara när jag går till och från stallet. Väl i stallet vet ju de flesta vad man gör; mockar, bär vattenhinkar och höpåsar, sopar, borstar häst, rider ja och tusen andra saker. Så bara själva stalltiden ger en otroligt mycket träning för att du använder och utnyttjar hela kroppen vilket är jättebra. 
På det sättet tycker jag att ridningen är en av de bästa sporterna om du vill träna hela kroppen på olika sätt.


Utöver stallet så boxas jag nu en gång i veckan, på torsdagar, och det passet håller på i en timme. Det är inte bara boxning utan vi tränar jättemycket styrka, smidighet och kondition också. Vi håller på med sparkar, jobbar på steppbräda och styrkeövningar som:
* armhävningar
* plankan
* båten
* sittups
Plus några till. Jag har även idrott i skolan en gång i veckan i en timme, just nu gör vi lite olika saker men meningen är att vi ska följa ett program som vi har gjort upp själva. Vi har ett gym i skolan så vi kommer att jobba där. Jag har gjort ett program där jag vill bli ännu mer uthålligare och få längre muskler som har längre "orktid".


Jag tränar även hemma. Det jag gör mest är att jag joggar, och det har jag gjort nu i ett och ett halvt år. Joggningen ger förutom att du blir smalare, snabbare och får bättre kondition även avkoppling, iallafall för mig. 
Så fort jag känner mig stressad byter jag snabbt om, hoppar in i löparskorna, tar Sascha i kopplet och sticker ut i kanske en timme eller mer och joggar. 
Jag har hittat mitt egna lugn av att börja jogga, jag vet exakt hur jag ska göra nu för att inte stressa upp mig. Joggingen ger även min kropp en chans att koppla av och få bort spänningar som t.ex huvudvärk som uppstått efter en jobbig dag. 
Det är inte en självklarhet att alla gillar att gå ut och löpa, vissa som är väderkänsliga kanske inte alls har lust att dra ut nio-halv tio på kvällen i november när det spöregnar, medans vissa som jag fullkomligt älskar det. Då finns det alltid andra alternativ, som att ha ett löpband hemma att springa på. Eller om du har möjlighet kan du gå till gymmet och träna på deras maskiner. 



Förutom joggningen hemma så brukar jag även träna fys då och då. Det här är jätteenkelt och något som jag tycker de flesta som rider borde göra. Jag pratar inte om att man ska hålla på i en timme varje dag, utan cirka 20 armhävningar och 30 sittups varje kväll räcker och tar kanske 15 max att göra. 
Ett starkt tips är att du köper dig ett underlag att göra dina övningar på, själv har jag en yoga matta som jag använder till både mina fyspass och mina yogapass till.
En vanlig fysdag för mig ser ut såhär:
* 100 sittups
* 30 armhävningar
* Plankan 1 min x 3



Och sen avslutar jag med lite stretching eller yoga för att inte bli för stel. Ibland lägger jag på några övningar men det här är det vanligaste jag gör.
Viktigt är att du alltid stretchar efter ett pass, annars kommer du både vakna upp dagen efter med träningsvärk och dina muskler kommer att bli stela med tiden. Även stretching behöver inte vara avancerad eller ta lång tid, utan det gör bara de vanliga basic övningar så att du känner att känns bra.


Lägger ut ett typiskt veckoschema för mig:
Måndag: Stallet.
Tisdag: Stallet (KG-träning varannan vecka), jogga.
Onsdag: Jogga och fys (har aldrig någon häst på onsdagar då jag jobbar)
Torsdag: Idrott i skolan, stallet och boxning
Fredag: Stallet, fys
Lördag: Stallet, jogga
Söndag: Stallet, jogga och fys.
På lördagar och söndagar blir det ju ibland träningar/tävlingar med Saga. Som ni ser så har jag en "vilodag" och det är viktigt att man låter kroppen vila ibland, annars orkar den inte till slut. Och det är skönt att efter en hel vecka med träningar varje dag bara få ligga och koppla av (nu har jag så svårt för att sitta stilla så jag ligger aldrig i soffan utan det blir oftast datorn för mig). 


Hur ser eran träning ut? Jag är jättenyfiken så kommentera mycket nu! 

Kommentarer
Postat av: Narre ♥♥♥

Tack för att du kollade på min blogg!♥

2009-11-10 @ 17:39:24
URL: http://narremee.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Tack så mycket :)

2009-11-10 @ 20:11:01
URL: http://wanimo.blogg.se/
Postat av: jenny

haha ja ridhus är nog den bästa uppfinningen någonsin! =P

2009-11-10 @ 21:20:39
URL: http://jbostrom.blogg.se/
Postat av: caroline

yes... hoppas dom håller länge:)vad kostade dina? har ingen aning om vad dom kostar i sverige runt 1800?

2009-11-10 @ 23:44:39
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Tess

Låter som att du har fullt upp! Så lännge du tycker att det är kul och inte blir stressad över att du måste hinna med träningen så är det ju jättebra! Jag pluggar till sjukgymnast och träning är en stor del i utbildningen. Tänk på att det är när musklerna vilar som de byggs upp, viktigt därför att aldrig träna hårt med samma muskelgrupper två dagar i rad. Rekommendationerna för att må bra och klassas som "fysiskt aktiv" är att man ska röra sig så att man blir lite flåsig 30 minuter om dagen (behöver ej vara sammanhängande), tex. promenad eller cykeltur. Blev en lång kommentar, kanske ska göra ett inlägg i egna bloggen, vad tycker du? Kram!

2009-11-11 @ 16:08:55
URL: http://www.mittlivsomtess.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Måste säga att jag blir impad av vad du hinner med :P skulle aldrig funka för mig :P då jag har hästen, pluggar och jobbar ibland (dessutom har jag väldigt mycket plugg hemma också) det jag försöker hinna med under en vecka (det blir lite olika dagar bara men aa) stallet varje dag, gå promenad rask ca 1 h ungefär 3 dagar i veckan, vanliga promenader med hunden ca 1 h om dagen och sen försöker jag träna styrka ett par ggr i veckan och yoga någon gång i veckan, dessa två saker gör jag gärna på vårt wii fit :)

2009-11-11 @ 18:45:33
URL: http://mikaelaandersson.blogg.se/
Postat av: Lamia

Har också börjat köra med situps o armhävningar, träningsvärken är grymt skön då känner man sig så duktig! haha

2009-11-12 @ 11:57:46
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/
Postat av: Linnea

hallå! jag rider ocu utöver de spelar jag hockey. det är verkligen jättebra träning, man tränar hela kroppen och jag är övertygad om att det har gjort mig till en bättre ryttare. så det kan jag varmt rekomendera! rolig blogg förresten :)

2009-11-13 @ 21:30:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0