Foder

En av de viktigaste sakerna att tänka på med hästar är fodret. Det är grunden för allt och det som du ska bygga upp din häst på, tillsammans med träning. Men för att hästen ska klara av att sätta muskler vid träning krävs det att du har en bra foderstat.

Enligt mig är det viktigaste grovfodret, alltså hösilget eller höet. Jag själv föredrar hösilage då jag har haft en häst som fått hosta av hö. Men det är helt upp till var och en, plus att ibland kan faktiskt höet vara bättre än hösilaget! Jag börjar iallfall alltid med att leta efter ett bra hösilage som har så bra värden som möjligt. Det kan också vara bra att ringa runt till olika höleverantörer för att kolla priser och så, ibland är det stor skillnad.

Hösilage:  



:  

Kräv alltid att få en höanalys med ditt hö/hösilage, annars blir det väldigt svårt att räkna ut en bra foderstat. Jag tar hjälp av min ena dressytränare som är utbildad inom foder ( hon har ett speciellt program på sin data där hon kan räkna ut en foderstat beroende på typ av häst, dagsmotion, vikt och höanalysen ) och det är väldigt skönt då jag själv inte alls kan lika mycket som henne ;) Jag vet att det finns flera sidor på nätet där du kan lägga in din höanalys och sen räknar de ut vad och hur mycket du ska ge.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder <-- Här kan du få hjälp med din foderstat.

Jag har under de tre år som jag har haft häst provat olika sorters foder. Det som har funkat bäst på Ronda har varit havre, betfor och lucern. Lucernet har hjälpt henne att bli rundare och hålla vikten lättare då hon är lite svårfödd. Jag gav henne även Kraft Grund ett tag och tyckte att det funkade bra sålänge jag gav havre och betfor samtidigt. Men eftersom att Kraft inte är så jättebilligt valde jag att istället ge lucern som man inte alls behöver ge lika mycket och är billigare, så i längden tjänar man på det. Annars tycker jag att Kraft Grund är ett väldigt bra foder då man oftast inte behöver ge hästen något annat än det ( om man har ett bra grovfoder det vill säga). Det jag tycker är viktigt är att man inte ger hästen en massa olika tillskott "bara för att" utan att man ser till hästens bästa. Här kommer lite olika typer av kraft:



Havre:
 




Betfor:


Lucern:



Kraft soritment som består av bl.a. Grund, Sport, Groov 125/90 och Mineral blå/vit/röd:


Hippo som består av bl.a. Breed, Champ, Basic och Alfa:


Sen finns det olika müslin man kan ge sin häst, det är en blanding kan man säga av flera olika saker. Det kan även vara bra att ge hästen extra B-vitamin innan/under/efter fällningsperioderna, det behövs inga större mängder.

Ja, det var väl det. Kom ihåg att fodret som sagt är basen hos hästen så se till att verkligen lägga ner tid på det så att det blir ordentligt, för hästens bästa! Använd sunt förnuft och ta hellre hjälp av kunniga personer än att du gör det själv om du är osäker. En häst med en dålig fodergiva kommer inte att kunna bygga muskler hur mycket du än tränar, vilket i sin tur gör att den inte kommer att kunna prestera sitt yttersta på t.ex. tävling.

Och glöm inte att ge hästen en extra morot eller ett äpple ibland, det tycker de alltid om! ;)

Sabina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0