Embryotransfer?

Ringer det någon klocka hos er om jag säger ET-Embryotransfer? Första gången jag läste om det var nu i Showjumping och jag fastnade direkt för artikeln. Jag tänkte försöka förklara hur det går till ungefär.

Jag börjar med att förklara vad som händer i korthet. Ett ägg som befruktats (ett embryo) flyttas från ett givarsto där befruktningen skett till ett mottagarsto, även kallad för surrogatsto.



Själva grejen med ET är att du kan ha ett sto som du tävlar fast du samtidigt kan avla på henne eftersom att du flyttar över det befruktade embryot till ett surrogatsto. Ett sto får ett föl per år normalt, men om du använder ET kan hon få mellan 10-15 föl- per år. Fast det är inte tävlingsstoet som föder eller tar hand om det. Ett bra tävlingssto måste normalt avsluta sin tävlingskarriär och sedan bli avelssto på heltid, nu behövs det inte. Detta gör att det kan bli lättare att få fram "den perfekta tävlingshästen", eftersom att det är större chans att få bra föl när ett bra sto är betäckt med en bra hingst och det är möjligt att göra det flera gånger per år med ET.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka om den här frågan. Vissa menar att det här bara är ett steg ifrån kloning, och jag kan hålla med. Jag tycker att ett föl ska födas "naturilgt", dvs att det ska födas av sin riktiga mamma. Jag förstår att det kan innebära ett stort genombrott för chansen till bra hästar men hela tanken är för mig lite för absurd.

Här är några hästar som har kommit till genom ET:

Edwina Alexanders Itot du Chateau


Mylord Carthago


Crown Z


Malin Baryard Johnssons Butterfly Flip fick 2006 ett embryoföl med Cardento som pappa, Flip´s Little Sparrow


Harley VDL


Vad tycker ni om ET-metoden? För, imot eller kan ni helt enkelt precis som mig inte bestämma er? Hade ni hört talas om ET innan?

Kommentarer
Postat av: Evelina

jag har inte hört talas om det :O Men jag vette tusan vad jag tycker om det... Kan inte riktigt bestämma mig...

2009-12-15 @ 10:18:02
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Tove's hästblogg

Jag förstår fördelarna men jag är nog ändå mest emot det. Jag tycker att man ska gå in och "mixtra med naturen" så lite som möjligt.

2009-12-15 @ 15:57:14
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Läste också den artikeln, jätteintressant! Jag är väl både för och emot. Jag var faktiskt med på ett av de första ET som gjordes i Sverige. Anledningen till att vi försökte var dels för att stoet var aktiv som tävlingshäst, men också för att hon var så trång i sitt bäcken att det skulle vara för stor risk att låta henne föda själv. Men de som använder ET för att ta 10 föl om året från samma sto kan jag inte riktigt förstå.

2009-12-15 @ 23:16:34
URL: http://casey.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0