Lunchgrind

Innan min moster köpte Säva hade hon ett eget stall hemma på tomten, och i hagarna hade hon en speciell grind.
Det var en grind som automatiskt öppnade sig genom en timer som man ställt in.
Den satt som en vanlig grind, men så fort det blev det klockslaget som timern var inställd på så flög ena sidan av grinden till den motsatta, och vips var det fritt fram att gå in i nästa hage.
Sjukt smart, enligt mig.
Nu när vi har flyttat till nytt stall där ägarna är underbara och öppna till nya förslag frågade jag om inte vi kunde ha en sån här grind eftersom att vi har rätt så många hagar att välja mellan.
Javisst, det låter jättebra sa de.
Jag och mamma tänkte nu beställa en, vi ska bara vänta och se så att alla hästarna går ihop med varandra så att de inte måste gå i separata hagar, det blir för dyrt att köpa flera stycken.
Men om det går bra ska vi köpa en, och det ska bli så otroligt skönt!
Eftersom att jag kommer att ha alla helger så blir det skönt att iallfall inte ha alla fodringar per dag, det blir ju morgon, lunch, middag och kväll.
Plus att man ska fixa hästarna och så.
Så en lunchgrind skulle inte sitta fel, då behöver man inte gå dit på lunchen utan bara lägga hö på morgonen och sen se till så att de har ordentligt med vatten.

Hur fungerar då en högrind?
Jo, såhär skriver de på den hemsidan där vi ska beställa från:

" Timern skruvas i ena grindstolpen med två skruvar. Kroken på timern för grindhandtaget är vändbar och kan användas för både höger- eller vänsteröppning.

I andra grindstolpen fäster man upprullaren med endast en skruv. Upprullaren är i form av ett block med en tyngd som effektivt drar in hela grinden. Tyngden är en vanlig 5 liters plastdunk som fylls med vatten och sand.

G-11 är en automatisk grindöppnare avs edd för att efter önskad tid kunna öppna upp till en ny hage. Tiden kan ställas in på upp till 6 timmar, och det gör man genom att vrida upp precis som man gör på en gammal äggklocka. Sedan sätter man fast grindhantaget på timerns krok. Klart!
Installationen är enkel. Det behövs inga kablar och inget batteri som måste bytas."

Alla jag har pratat med som har den är nöjda, så jag ser fram imot att få en lunchgrind till stallet!
har ni någon erfarenhet av lunchgrindar?


Kommentarer
Postat av: Catago - Hästbloggen för dig!

Superfin bildbomb i bloggen, kolla gärna in :D

2009-08-21 @ 11:18:58
URL: http://catago.blogg.se/
Postat av: Evelina

Åh, så himla smart :O Vad kostar dessa och var köper man dom ?

2009-08-21 @ 12:24:16
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Sabina svarar

Evelina- Den varianten som jag skrev om kostar 1100 kr, inte så mycket tycker jag. Sen finns det också mer avancerade grindar, du hittar alla på feed-x.se. Jag ska beställa min därifrån ;)

2009-08-21 @ 12:45:57
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: *Em

Vinn dem coolaste skorna på marknaden just nu! värde ca 900 kr. Här; http://emelojs.blogg.se/2009/august/tavling-2.html

2009-08-22 @ 15:12:51
URL: http://emelojs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0