Att ta kritik

När jag åker till en träning har jag alltid som mål att lära mig något nytt, ovasett om det är hoppning eller dressyr.
För att det är ju på en träning som man SKA göra fel, annars har man ju ingen möjlighet att lära sig att rätta till dem?
Att få kritik från tränaren är något som jag anser är ett måste, på något sätt.
För det finns ju alltid något att rätta till.

Jag har varit med flera gånger att när vi har kommit till en träning och det är flera i gruppen så finns det en människa som klagar på all kritik hon/han får från tränare.
Det förstår jag verkligen inte.
Det känns lite som att vissa människor bara kommer till en träning för att visa upp vad man kan eller till exempel sin utrustning.
Jag säger inte att det alltid är så, men jag har tyvär varit med om det många gånger och jag blir lika irriterad varje gång. Då har det varit så att när tränare säger något som ryttaren ska rätta till, då säger ryttaren att "min andra tränare säger att jag absolut ska göra såhär och att det inte finns något annat sätt".
Okej, i vissa fall kanske det är så, men jag tycker ändå att man alltid ska pröva.
Går det inte efter att man provat en gång, då är det klart men har man inte ens prövat så kan man inte säga att det inte funkar.

Det jag stör mig på är att det drabbar oss andra i gruppen, för att det tar grymt mycket tid från lektionen.
En gång blev tränaren så arg så att ryttaren fick lämna träningen, helt rätt enligt mig för att det tog minst en kvart när de stog och pratade, ryttaren satt och argumenterade emot tränaren och skyllde ALLT på hästen.
Under tiden blev våra hästar kalla under alla väntan.

Man MÅSTE kunna ta till sig kritik och inte surna ihop eller bli arg, och absolut inte skylla på hästen.
Om man inte kan svälja kritik och gå vidare, då kommer man få det väldigt svårt i ridsporten.
I det här yrket gäller det att aldrig ge upp, trots motgångar och hårda ord.
Det är det man lär sig något från, hehe ;)

Så kom ihåg att trots en träning gått skitdåligt, trots att din tränare har rytit åt dig framför hela gruppen så kommer det att ge något i framtiden.
Man lär sig att det är bara tacka och ta emot, lyssna på vartenda ord och göra sitt absolut bästa för att göra som de säger!



/ Sabina


 

Kommentarer
Postat av: Evelina

bra inlägg :)

2009-08-18 @ 05:11:52
URL: http://evi0627.blogg.se/
Postat av: Emily

Håller med. Jag förstår inte varför man anmäler sig till en träning som kostar en massa pengar när man ändå inte tänker lära sig ett dyft. Jag provar alltid det tränaren ber mig göra, funkar det inte så ser man ju det då, men oftast så har ju tränaren rätt och det fungerar hur bra som helst.

All kritik är oftast bra kriik. Själv behver jag få lite "skäll" för att skärpa till mig. Om tränaren stryker mig medhårs och skryter på allt jag gör, då blir jag lat och nonchalant.

Om tränaren däremot är sträng och lite elak, ryter och frågar om man inte ska börja med guldfiskar istället, ja då rider jag utav bara helvete för att visa att han/hon har fel.



Att käfta emot en tränare finns liksom inte i min värld. (Bara om de skulle be mig göra ngt som jag vet att jag eller min häst skule ta skada av eller absolut inte var redo för)

2009-08-18 @ 07:26:16
URL: http://emilystghall.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0